Förbudet mot bensinbilar i Stockholm stoppas – Qviberg glad: ”Inte en dag för sent”
Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city stoppas nu efter att fem bolag överklagat beslutet.
– Det är inte en dag för sent, säger finansmannen Mats Qviberg.
Den 31 december i år skulle miljözon klass 3 införas i Stockholm City. Beslutet godkändes i maj i år. Området gällde cirka 180 000 kvadratmeter i Stockholms mest centrala delar.
Men nu stoppas införandet av miljözonen tills vidare av Länsstyrelsen. Anledningen är att fem bolag överklagat beslutet, däribland Taxi Stockholm och fastighetsbolaget Hufvudstaden, skriver Dagens industri.
”Att förbättra luftkvaliteten för stockholmarna och göra Stockholm till en hälsosam stad – det vill vi inte vänta med. Det vill vi göra här och nu”, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till tidningen.
Qviberg: "Inte en dag för sent"
Någon som däremot vill vänta är finansmannen Mats Qviberg.
– Det är inte en dag för sent. Stockholm stad ska inte sitta och fatta beslut över de som bor utanför tullarna, som i Nacka, Sundbyberg eller Solna. Detta måste hela länet få bestämma, säger han.
– Men mina anställda har redan bytt till elbilar nu.
Mats Qviberg är ordförande i investmentbolaget Öresund och i bilhandelsföretaget Bilia.
Han har tidigare skrivit kritiska debattartiklar om införandet av en miljözon i Stockholms city.
"De styrande i stadshuset vill tydligen att det ska bli ett rent överklassnöje att kunna köra bil i Stockholm, där det redan är dyrt att bo och arbeta. Men det handlar inte bara om fastighetspriser och den sönderreglerade bostadsmarknaden. För många människor är bilen livsviktig, inte bara om man som en barnfamilj ska storhandla eller åka på olika idrottsaktiviteter, utan även för varuleveranser till butiker eller kunna ta sig till jobbet i tider när kollektivtrafiken inte fungerar", skrev han i april i år i Dagens industri.