Företagen öser pengar över Trump: ”Inte vara slagpåse”
USA:s företagsjättar fortsätter att donera pengar till Donald Trumps installationsfond.
Nu ser det tidigare rekordet på 107 miljoner dollar ut att krossas.
– Ett av de äldsta talesätten i Washington är att om du inte sitter vid bordet, så är du på menyn, säger Michael Beckel, forskningschef på Issue One, till CNBC.

I samband med Donald Trumps första mandatperiod samlade installationskommittén in 107 miljoner dollar, vilket är överlägset mest i USA:s historia.
Fyra år senare, när det var dags för Joe Bidens kommitté att göra samma sak, var motsvarande summa 61 miljoner dollar.
Nu är Donald Trump på väg att slå sin tidigare rekordnotering – med råge. Enligt ABC News överstiger de utlovade bidragen redan insamlingsmålet på 150 miljoner dollar.
Anledningen: toppchefer och företagsledare är livrädda för att hamna på Donald Trumps shitlist.
– Dessa människor vill inte vara Trumps slagpåse i fyra år, säger Brandin Glavin, forskningschef på Open secrets som granskar politiska donationer, till CNBC.
”Priset fortsätter att stiga”
Flera av företagen som gjort stora donationer har tidigare fördömt stormningen av Kapitolium och lovat att dra tillbaka sitt stöd för alla som ifrågasatte valresultatet 2020.
Wall Street Journal har identifierat elva av dem och bland företagsnamnen hittar vi till exempel Ford, Intuit, Toyota, Stanley Black & Decker och den amerikanska branschorganisationen Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (PhRMA) som alla donerat 1 miljon dollar vardera. Även Goldman Sachs, General Motors, Bank of America och AT&T har alla skänkt betydande summor.
För Goldman Sachs, Intuit, Toyota och PhRMA är det här första gången på minst ett decennium som de stödjer en invigningsfond.
Donatorer som ger 1 miljon dollar eller samlar in 2 miljoner dollar från andra får sex biljetter till en serie evenemang under dagarna fram till invigningen.
– Ett av de äldsta talesätten i Washington är att om du inte sitter vid bordet, så är du på menyn, och priset för att få en plats vid bordet fortsätter att stiga, säger Michael Beckel, forskningschef på Issue One, till CNBC.
