Prenumerera

Förklaringen till Nordnets IT-haveri – detaljerna

Nordnets sajt och app fungerar igen efter att ha varit nedstängd under drygt fyra timmar.
Orsaken till problemet: en mjukvarukomponent.
– En sån här situation skapar stor frustration och oro, det är självklart och det har vi jättestor respekt för och vi beklagar naturligtvis det här jättemycket, säger Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad. Foto: TT / Pressbild
Publicerad: 11 feb. 2025, 16:54Uppdaterad: 11 feb. 2025, 20:26
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var strax efter klockan 11 på tisdagsförmiddagen som Nordnets sajt drabbades av ett säkerhetsproblem som innebar att vissa kunder exponerades för andra kunders kontoinformation när de loggade in.

– När vi fick de rapporterna tog vi ett snabbt beslut om att stänga av inloggningen till sajten och appen som en försiktighetsåtgärd. Det handlade om cirka 10 minuter, vi fick de första felrapporterna 11.08 och sen stängde vi sajten och appen 11.20, säger Johan Tidestad.

Efter det kunde inte Nordnets kunder logga in på drygt fyra timmar.

– Vi agerade fort, vi tyckte att problemet hade den allvarlighetsgraden att det var motiverat att vi snabbt skulle stänga av sajten och appen. Det fick ju konsekvensen att ingen kund kunde logga in och ha digital åtkomst till våra tjänster under eftermiddagen. Men man kunde hela tiden ringa in och kontakta kundservice och mäklare över telefon, förutom inloggningen fungerade Nordnet normalt så det var inga problem med vår verksamhet även om sajten hade problem, säger Tidestad.

Hur kunde det bli fel? Gjorde ni någon systemuppdatering under förmiddagen?

– Nej, jag har inte den typen av information. Det blir nästa steg i analysarbetet, det vi vet är att en mjukvarukomponent fungerade på ett felaktigt sätt och då isolerade vi den och tog den ur bruk och ersatte den med en fungerande komponent, och då fungerade systemet som normalt igen. Nästa steg i analysarbetet blir att konstatera exakt varför den inte fungerade som den skulle, men det är ingen information jag har nu.

Jag antar att det ringt in en del oroliga kunder?

– Ja, absolut, vi har fått många samtal från kunder förstås, en sån här situation skapar stor frustration och oro, det är självklart och det har vi jättestor respekt för och vi beklagar naturligtvis det här jättemycket. Kunder har frågat om vad som har hänt och om det kunde ske obehöriga transaktioner på deras konton. Vi har inte fått några fall bekräftade av obehöriga transaktioner när det gäller handel och obehöriga uttag går inte ens att göra i teorin eftersom uttag endast kan göras till ett konto som kunden själv äger hos en annan bank.

– Problemet som har varit är att vissa kunder exponerats för felaktig kontoinformation och det är ju tillräckligt allvarligt, men det är i alla fall begränsat till just det.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reportergustav.tagtstrom@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;