Förlagets jättevinst: ”Vårt bästa någonsin”

Förlaget Lind och Co, ett dotterbolag till Storytel Books, har gjort ett starkt år enligt vd Kristoffer Lind. Det säger han i det senaste avsnittet av Förlagspodden.
– Ett fantastiskt år för oss, det bästa Lind och Co-året någonsin, säger Kristoffer Lind i podden.

Clara Alanko
Clara AlankoReporter
Kristoffer Lind, vd på Lind och Co.
Kristoffer Linds förlag ”Lind och Co” gjorde sitt bästa år någonsin 2024. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 20 jan. 2025, 14:09Uppdaterad: 20 jan. 2025, 14:29
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

I Förlagspoddens senaste avsnitt pratade Kristoffer Lind och Lasse Winkler om bokförlaget Lind och Co, som Kristoffer Lind startade och har drivit sedan 1999. Trots en utmanande bransch har året som gått varit ett väldigt bra år för bokförlaget.

– Ett fantastiskt år för oss, det bästa Lind och Co-året någonsin. Vi ökade vår omsättning från 161 miljoner till 229 miljoner, och då ligger i och för sig 5 miljoner i Copyswede, så 225 miljoner, berättar Lind i podden.

Enligt vd:n har bolaget ökat omsättningen omkring 40 procent det senaste året. Lind tror att det delvis har att göra med en stark höst, men tillägger även att det tillkommit två nya försäljningskanaler för förlaget under 2024.

I Sverige är det ljudbokstjänsten Nextory som varit avgörande. Lind och Co, som till 70 procent ägs av Storytel Books AB, har sedan augusti 2023 haft sina böcker på Storytel.

– Det är ju ingen hemlighet att det fanns en konflikt mellan Storytel Books och Nextory som löstes, så från februari så släpptes då våra böcker på Nextory, berättar Lind i podden.

Läsfrämjande för unga har gynnat

Han tillägger att Nextory inte står för hela ökningen, utan att bolaget haft en underliggande tillväxt. Lind och Co har också haft en stark tillväxt på flera marknader, menar vd:n och nämner Finland, Nederländerna och Danmark men lyfter extra särskilt Polen. Den del av försäljningen som gått bra är framför allt barnlitteratur, vilket Lind härleder till regeringens satsning på folkbiblioteken, där 40 miljoner kronor årligen mellan 2024-2026 ska gå till läsfrämjande arbete för barn och unga. Den stora utmaningen har handlat om skönlitteraturen för vuxna.

Winkler anmärker att alla förlag verkar nöjda med 2024 och säger att det verkar som om lägstanivån har varit att gå jämnt med 2023. Det trots att förlagen givit ut färre böcker. Han påtalar dock att förlagen har skurit i kostnader och att vinsten därför är bättre än 2023. Lind påpekar att Lind och Co skiljer sig från andra förlag då anledningen bakom deras rejäla ökning handlar om att de är ett digitalt förlag som finns på flera marknader.

– Vi växer ju starkt med det nya. Det digitala står ju för en väldigt stor del av vår totala omsättning, men vi har faktiskt ökat ganska mycket inom pappersförsäljningen, nästan 10 procent för oss i år, säger han i avsnittet.

StorytelLind och CoNextory
Har du ett nyhetstips? Mejla [email protected]

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;