Under december 2023 ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 3 procent, visar nya siffror från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
I ett pressmeddelande säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel:
– Julen är en av årets viktigaste försäljningsperioder för dagligvaruhandeln och under december upplevde branschen en fortsatt stabil tillväxt. Den positiva utvecklingen drevs främst av butiksförsäljningen, då konsumenterna i hög grad valde att köpa sin julmat i fysiska butiker.
Försäljningsutvecklingen uppgick till 4,3 procent jämfört med samma kvartal 2023.
– Inflationen har under året varit avtagande och denna trend fortsatte även under det fjärde kvartalet. Detta har i kombination med Riksbankens räntesänkningar lett till att hushållens köpkraft långsamt har börjat stärkas, vilket avspeglar sig i att vi återigen upplever volymtillväxt i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell.