TOPPNYHETER:

Fortsatt techfrossa på Wall Street – öppnar på rött

Wall Street inleder veckans sista handelsdag på rött efter att techfrossan har fått förnyad kraft på de globala börserna.
Man i mörkblå skjorta som ser tankfull ut med handen mot ansiktet.
Börsmäklare på New York Stock Exchange.

De globala börserna präglas av en ny våg av volatilitet efter att Apple meddelat att det kommer höja priserna globalt för Mac-datorer och iPads. Techjätten motiverar höjningarna med stigande kostnader för minneschip.

I Asien föll de ledande börserna brett i spåren av techoron samtidigt som Stockholmsbörsen är ned runt 1 procent.

De negativa marknadssentimentet smittar nu av sig på USA-börsen.

Wall Street öppnar tydligt nedåt i den inledande handeln på fredagen. Några minuter efter öppning är breda S&P 500 ned 0,5 procent, tekniktunga Nasdaq faller 1 procent och Dow Jones backar 0,3 procent.

Halvledarsektorn går tungt

Fallen är även tydliga inom den amerikanska minnessektorn. Micron faller 5,7 procent efter att ha rapportrusat nästan 16 procent på torsdagen. Sektorkollegorna Sandisk och Seagate faller samtidigt 7 respektive 4,7 procent.

Även halvledarsektorn går tungt efter nyheten om att Chat GPT-ägaren Open AI överväger att skjuta upp sin potentiella börsintroduktion till 2027. Advanced Micro Devices, Intel och Broadcom sjunker mellan 4 och 2,5 procent.

Techjätten Apple, som föll 6 procent på torsdagen efter den meddelade prishöjningen, handlas nu försiktigt uppåt.

Rocket Lab stiger 4 procent efter att ha vunnit ett Nasa-kontrakt för tre Electron-uppskjutningar.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel