Framtidstro hos svenska handlare – första gången sedan 2022

För första gången sedan 2022 ser svenska handlare positivt på framtiden, det visar Svensk Handels Handelsbarometer. Störst optimism finns inom e-handeln och butikshandlarnas framtidstro ökar mest.

Anna Hellers
Anna HellersReporter
E-handeln är den bransch där framtidsförväntningarna är som högst.
Publicerad: 1 okt. 2024, 06:37Uppdaterad: 1 okt. 2024, 07:27

Framtidsförväntningarna ökar i samtliga branscher hos de svenska handlarna i september.

E-handeln ser övervägande positivt på på de kommande tre månaderna och når över indikatorvärdet 100, vilket indikerar optimism, för första gången sedan 2022.

Butikshandeln står för den största ökningen med 7,8 enheter, där en stark tro på ökad lönsamhet och försäljning framåt bidragit till de starka siffrorna. Indikatorvärdet landar strax under 100, på 98,9.

Partihandlarnas framtidstro ökade med 5,3 enheter i september och indiktatorvärdet blev 93,2.

Anna Hellers
Anna Hellers Reporter

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;