Från tech till tofu – storbankernas nya strategi
När teknikbolagen darrar i takt med att handelskriget mellan USA och Kina trappas upp har investerare hittat ett nytt tillflyktsmål: asiatiska bolag som säljer mat, dryck och andra basvaror.


Sedan Donald Trumps tulloffensiv briserade den 2 april har MSCI:s konsumentbasindex för Asien stigit med 5 procent – bäst av alla sektorer – samtidigt som det bredare indexet tappat 2,5 procent. Bland vinnarna finns den kinesiska matvarukedjan Yonghui och japanska Kobe Bussan, som båda har klättrat över 19 procent.
Enligt strateger från Goldman Sachs, Morgan Stanley och JP Morgan är trenden tydlig: det är dags att gå defensivt. Konsumentvaror är lokala, stabila – och mindre sårbara för tullar. Och det skadar inte att asiatiska regeringar samtidigt försöker elda på efterfrågan, med konsumtionsfrämjande åtgärder i Kina, utökad budget i Sydkorea och hopp om starkare köpkraft på landsbygden i Indien efter en god monsunsäsong.
– Investerares fokus skiftar nu från global export till inhemsk efterfrågeresiliens. De börjar prissätta en mer fragmenterad och protektionistisk värld, säger Charu Chanana, chefsstrateg på Saxo Markets i Singapore, till Bloomberg.
Risker finns
Fidelity International har passat på att öka sina innehav i kinesiska konsumentaktier – ett segment som pressats i flera år men nu ses som undervärderat. Prognoserna pekar på att sektorn kan leverera dubbelt så hög vinsttillväxt som breda Asien-index det kommande året.
Men risker finns. En inflationsuppgång kan snabbt kyla av intresset. Och en bredare rotation tillbaka till tillväxt- och tjänstebolag lär dröja.
– Konsumentbas kommer att förbli i fokus tills riskaptiten återvänder – och det lär inte ske förrän USA:s tullpolitik förändras, säger Nick Twidale på AT Global Markets till Bloomberg.
