Google under ny EU-lupp – anklagas för att straffa publicister

EU-kommissionen har inlett en ny konkurrensundersökning av Google under DMA (Digital Markets Act), med fokus på hur bolaget hanterar sina sökresultat.
”Kommissionens övervakning har indikerat att Google, med hänvisning till sin så kallade 'site reputation abuse policy', nedprioriterar nyhetsmediers och andra publicisters webbplatser och innehåll i sökresultaten när dessa innehåller material från kommersiella partners”, skriver man i ett pressmeddelande.

EU granskar Google – som misstänks straffa publicister i sökresultaten. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Undersökningen ska särskilt fokusera på Googles så kallade ”site reputation abuse policy” och hur denna tillämpas på publicister. Enligt EU-kommissionen tycks policyn direkt påverka vanliga och legitima sätt för publicister att monetisera sitt innehåll, genom att ranka ned sökträffar som har innehåll från kommersiella partners.

Kommissionen menar att policyn kan påverka publicisters frihet att bedriva sin verksamhet och använda legitima sätt att tjäna pengar på sitt innehåll – i strid med kravet på rättvisa och icke-diskriminerande villkor som ställs enligt EU:s nya digitala regelverk.

”Kan gynna oseriösa aktörer”

Google bemöter kritiken i ett blogginlägg på företagets webbplats, författat av Pandu Nayak, chefsforskare för Google Sök.

”Den utredning som tillkännagavs i dag om våra åtgärder mot skräppost är missriktad och riskerar att skada miljontals europeiska användare”, skriver Nayak. 

Google framhåller även att dess anti-spampolicy syftar till att skydda användare från vilseledande och lågkvalitativt innehåll, inte att missgynna publicister.

”Människor använder Google eftersom de vill ha de bästa och mest relevanta sökresultaten – inte för att behöva sålla bland skräppost. Googles policy mot spam finns av en enda anledning: att skydda människor från vilseledande, lågkvalitativt innehåll och bedrägerier – samt de oseriösa metoder som används för att sprida dem”, skriver Nayak vidare i blogginlägget, och varnar för att EU-kommissionens agerande kan ”gynna oseriösa aktörer och försämra kvaliteten på sökresultaten”.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;