Gränges slår förväntningarna – spår ”god” volymtillväxt
Gränges redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2025 på 409 miljoner kronor.
Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat om 403 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av sex analytikers estimat.

Under kvartalet levererades 152 kiloton aluminiumprodukter. Här hade analytikerna räknat med 150 kiloton.
Nettoomsättningen uppgick till 7 233 miljoner kronor, mot väntade 6 836 miljoner kronor.
Bolaget, som tillverkar produkter av valsad aluminium, förväntar sig en ”god” volymtillväxt under det andra kvartalet hjälpt av ökade marknadsandelar.
”Vi siktar på att behålla den ökade försäljningsvolymen på cirka 20–25 kiloton per kvartal från Shandong. För övriga enheter förväntar vi oss för närvarande en ensiffrig medelhög volymtillväxt”, skriver Gränges vd Jörgen Rosengren i kvartalsrapporten.
Precis som tidigare avser Gränges att kompensera prispress och kostnadsökningar med tillväxt och produktivitetsförbättringar. Samtidigt förväntar sig bolaget en negativ valutaomräkningseffekt, heter det i rapporten.
Försäljningsvolymen ökade med 24 procent
Ökade marknadsandelar, god utveckling av verksamheten tillsammans med den nyligen utökade affären i Asien bidrog till att Gränges ökade försäljningsvolymen med 24 procent under det första kvartalet, jämfört med föregående år.
”Efterfrågan var god inom HVAC, stabil inom Specialförpackningar och Övriga nischer, medan förutsättningarna inom Fordon fortsatt var svaga”, skriver Jörgen Rosengren.
Samtliga tre regioner bidrog till ökad försäljningsvolym och förbättrat resultat. I Gränges Americas ökade försäljningsvolymen med 8 procent och i Gränges Europe var volymökningen 4 procent.
Framgångar i Asien
I Gränges Asia ökade försäljningsvolymen med 81 procent, drivet av den nyligen utökade verksamheten och fortsatt ökade marknadsandelar inom applikationer som värmeväxlare för fordon, batterihöljen och kylplattor.
Jörgen Rosengren skriver vidare att de globala handelstullarna skapar osäkerhet, men uppger att den direkta påverkan på Gränges verksamhet är begränsad.
”Vår regionaliserade produktion nära våra kunder gör Gränges motståndskraftigt. Även om ökade tullar på import av aluminium till USA driver upp våra råvaruinköp lokalt, förs denna kostnad vidare med hjälp av automatiska prissättningsprinciper i enlighet med branschpraxis”, skriver han men flaggar samtidigt för att tullarna på sikt kan orsaka inflationstryck och försvaga efterfrågan bland konsumenter och inom industrin.