Greenfood tar in 1,45 miljarder i ny finansiering
Sallads- och matföretaget Greenfood, som bland annat ligger bakom Picadeli, tar in 1,45 miljarder i ny finansiering. 1,1 miljarder av finansieringen är genom en hållbarhetslänkad obligation, rapporterar Di.

Greenfoods satsar stort för att expandera sitt koncept i bland annat USA. I en ny finansiering på 1,1 miljarder via en obligation samt aktieägartillskott på 350 miljoner kronor, tar nu bolaget in en ny finansiering på totalt 1,45 miljarder kronor.
Obligationens löptid är på fyra år med årlig ränta på 7 procent plus tre månader Stibor som nu står i 3,02 procent. Storägarna Nordic Capital och Fidelio Capital står för kapitaltillskottet.
”Vi satte en hållbarhetslänkad obligation på marknaden 2021, och nu var det återigen ett självklart val att använda oss av obligationer till finansieringen. Ett skäl är att det gör oss semipublika. Vi levererar kvartalsrapporter och har kapitalmarknadsdagar. En obligation som blir publik, och dessutom är hållbarhetsinriktad, passar vår profil och ger oss en bra kommunikationsplattform”, säger David von Laskowski, vd för Picadeli och koncernchef för Greenfood.
Genom den hållbarhetslänkade obligationen får Greenfood tillgång till kapital från marknaden avsedda för gröna ändamål. Om de inte uppnår mål kopplade till koldioxidutsläpp, matsvinn och näringsvärde i sina matprodukter tvingas Greenfood att betala en premie. Utvärderare för hur väl målen uppfylls är tredjeparten Position Green. Utväreringen blir tillgänglig för marknaden.
