Prenumerera

Håkan Samuelsson till EFN: ”Förstår aktieägarnas frustration”

Huvudpersonen i Volvo Cars vd-byte, Håkan Samuelsson, säger till EFN att han förstår aktieägarnas frustration över den låga börskursen och att han nu kommer att ta fram ett program som fokuserar på effektivisering av bolaget – inklusive att se över kostnadsmassan.

Anders Frick
Anders FrickRedaktör och reporter EFN
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars
"Nu gäller det att bli effektivare, inklusive att se över kostnadsmassan", säger Håkan Samuelsson, nygammal vd för Volvo Cars, till EFN Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 30 mars 2025, 19:20Uppdaterad: 31 mars 2025, 18:15
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Att Jim Rowan lämnar Volvo Cars och Håkan Samuelsson gör comeback var ett beslut som togs under söndagen. Håkan Samuelsson låter själv smått överraskad över det plötsliga beslutet men säger till EFN att han ser fram emot att komma tillbaka till sin tidigare arbetsplats igen.

– Ja, detta var verkligen inte planerat, men det ska bli väldigt roligt. Framförallt är det väldigt hedrande. Jag har ju följt Volvo Cars på avstånd sedan jag slutade, så jag har väl en kortare startsträcka än andra, men nu behöver jag uppdatera mig om vad som har hänt de senaste tre åren, säger Håkan Samuelsson till EFN.

Håkan Samuelsson: Behövs en plan

Vad tänker du om den närmaste framtiden under din ledning?

– Bolaget behöver en plan för att bli bättre. Mycket har man gjort bra, bland annat drivit på elektrifieringen – det är positivt och det ska man fortsätta med, så att Volvo blir en stark spelare på elbilsmarknaden, säger han.

Utmaningar då?

– Det som är mindre bra är utvecklingen av aktiekursen. Jag förstår aktieägarnas frustration, och nu gäller det att ge dem en tydlig signal framåt. Vi måste ta fram ett program som inkluderar fortsatt elektrifiering men som också fokuserar på effektiviseringar, säger han, och fortsätter:

– Omvärlden har förändrats mycket de senaste åren med nya spelare på marknaden och hårdare konkurrens. Ovanpå det har vi nya tullar och teknologirestriktioner, så nu gäller det att bli effektivare, inklusive att se över kostnadsmassan, säger han.

Beslutet togs idag

Till sist en nyfiken fråga: När fick du frågan om att komma tillbaka till Volvo Cars?

– Frågan kom relativt nyligen och sedan har vi haft en diskussion både med styrelsen och med Geely. Själva beslutet togs dock idag. Nu ska jag leda Volvo Cars under en tvåårsperiod där vi ska få till ett bra program och även titta på successionen. Jag har ju inte precis åldern framför mig, säger Håkan Samuelsson, som nyligen fyllde 74 år.

LÄS MER: Martin Blomgren: En utmaning med extra allt

LÄS MER: Analytikern: ”Volvo Cars köper sig tid”

LÄS MER: Jim Rowan lämnar som vd för Volvo Cars

Samuelsson - tidig investerare i havsbaserad vindkraft:

Fotnot: Efter att Håkan Samuelsson lämnade Volvo Cars 2022 satsade han bland annat istället på havsbaserad vindkraft genom företaget Windeed, där han är en av de tidiga investerarna. Investeringen har han kvar också nu när han återgår som vd för Volvo Cars, men Håkan Samuelsson betonar för EFN att han inte har någon annan aktiv roll i Windeed där för övrigt ABB-veteranen och Kinakännaren Bertil Moritz är vd.

Windeed har utvecklat en lättviktsflotte för flytande vindkraft och har bland annat provat den vid Ålborgs universitet genom ett bassängtest - något som visade att flotten, enligt bolaget själva, är mycket motståndskraftig mot hydrodynamiska krafter.

"Windeed använder prefabricerade moduler och montaget är oberoende av varv eller torrdockor. Detta innebär radikalt lägre materialåtgång och kostnader. Exempelvis är elkostnaden lika eller lägre än de bästa landbaserade anläggningarna", har Håkan Samuelsson sagt till EFN:s reporter Anders Frick vid ett tidigare tillfälle.

Håkan Samuelsson vill inte uppge hur stor ägare han är i bolaget, men lyfter hellre fram havsbaserad vindkraft som en nyckelkomponent mot klimat- och energikriser.

"Ja detta är den mest kostnadseffektiva koldioxidfria kraftkällan. Vindstyrkan på havet är större än på land, kraftverken är mindre störande och har lägre miljöpåverkan. Och framförallt så är havet stort: tillgången på hav där det blåser räcker med råge för att ersätta all fossilbaserad el", har Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Anders Frick
Anders FrickEFN, Redaktör och reporter anders.frick@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;