Håkan Samuelssons revansch – gav svar på tal i Volvo Cars rapport

Det kan man kalla svar på tal.
Volvo Cars rapport för Q3 är mer än en överraskning, faktiskt snudd på sensation.

Det här kan man kalla svar på tal, Samuelsson, skriver Håkan Mattsson i en krönika. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Omvärlden befarade ett mycket svagt rörelseresultat – kring 1,3-1,4 miljarder kronor – men Håkan Samuelsson levererade 6,4 miljarder.

Siffran som lyser allra starkast är vinstmarginalen: 7,4 procent, mot väntade 1,6 procent. Detta i en tid när notoriskt starka Porsche just meddelat man i bästa fall kommer upp till 2 procent i år och BMW hoppas på 7 procent.

I min krönika i Finansmagasinet förra veckan efterlyste jag positiva besked från Volvo Cars. Jag skrev att ”omvärlden åtminstone kan ana glimtar av ljus, att nyckeltalen på allvar börjar peka uppåt.”

Sparpaketet ligger bakom vinsten

Detta är precis vad som hänt – och det är uppenbart att det är Håkan Samuelsson tuffa besparingar som tagit skruv. Kostnader på 18 miljarder kronor skulle kapas, personalen minskas med 3 000 personer, plus 1 000 konsulter. Ett av dagens besked är att 1 000 personer i Sverige får gå som en effekt av programmet.

Bevisen för att det är sparpaketet som ligger bakom vinsten är dels att antalet sålda bilar minskade med 7 procent – och att omsättningen sjönk lika mycket.

Försäljningen är en av de punkter som Håkan Samuelsson fortfarande måste brottas med. I en kommentar till rapporten säger han att den vände uppåt i september och det är förvisso korrekt – men bara med en (1) procent. Men här finns möjligheter. När EX30 börjar tillverkas i Belgien kan den återta en topposition i elbilsmatchen i Europa, efter att ha tappat 68 procent i år. Enligt uppgift ska bilen också göras mer attraktiv, inte minst vad gäller den spartanska interiören.

Nu är möjligheterna större

En annan punkt som analytiker redan pekar på är det svaga kassaflödet, som från den löpande verksamheten var bara 2,7 miljarder kronor under kvartalet.

Jag sammanfattade min krönika från förra veckan så här:

”Jag säger inte att allt ser ljust ut för Volvo Cars, bara att det faktiskt finns möjligheter.”

De är nu plötsligt mycket större.

 

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Håkan MatsonKrönikör EFN
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;