TOPPNYHETER:

Techjättarna sänker börsen – halvledare mot strömmen: ”Drar ifrån”

Med Alphabet i täten drar börsens techjättar ned Nasdaq och S&P 500 till röda siffror på måndagen.
Halvledarbolagen fortsätter att rusa mot strömmen inom tech.
Micron och börsens halvledarindex fortsätter uppåt medan Googles moderbolag Alphabet faller blytungt i måndagshandeln. Foto: AP / TT / Shutterstock

Magnificent Seven-bolagen – Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia och Tesla befann sig samtliga på minus kl. 18.43 och sänkte både Nasdaq, ned 1,3 procent, och S&P 500, ned 0,4 procent, medan Dow Jones höll sig ovanför nollstrecket.

Alphabet faller med hela 6 procent efter att Nobelprisvinnaren John Jumper i fredags meddelade att han lämnar Googles Deepmind för en tjänst hos AI-konkurrenten Anthropic.

Enligt Market Watch har bolagets börsvärde – som gått från USA:s andra till tredje största – krympt med närmare 2 600 miljarder svenska kronor under måndagen.

Halkar efter inom AI

Enligt CNBC går Alphabet mot den värsta enskilda börsmånaden sedan mars 2022 med ett tapp på dryga 9 procent. Nyhetskanalens Magnificent Seven-index är ned 2 procent för dagen.

”Open AI och Anthropic är de allt mer dominerande bolagen i framkant i USA och drar ifrån modeller och verktyg för kodning från Google, Meta och X AI”, skrev Adam Crisafulli, grundare av nyhetsbrevet Vital Knowledge, i söndags enligt Bloomberg och beskrev det som att Jumpers avsked ”inte hjälpter Google”.

Bland stora techbolag faller även Space X – ned dryga 9 procent för dagen och närmare 25 procent från toppen den 16 juni – efter besked om att bolaget planerar att utfärda företagsobliationer för ett finansiera ett brygglån på omkring 20 miljarder dollar. Besked om en 6,3-miljarderssatsning på utökad datakraft hjälper inte aktien.

Halvledare mot strömmen

Philadelphia Semiconductor Index håller sig kvar på plus. Micron lyfter inför bolagets kvartalsrapport på besked om ett samarbete med AI-startupen Anthropic om att förse bolaget med hårdvara.

Tidigare under dagen gick den sydkoreanska chipraketen SK Hynix starkt framåt på Seoulbörsen och passerade Samsung som landets största bolag sett till börsvärde.

På New York-börsen sticker United Microelectronics ut med ett lyft på närmare 15 procent, och Philadelphia-indexet toppas av Credo Technology och On Semiconductor i täten av sektorindexet.

Super Micro Computer lyfter också med omkring 15 procent efter att ha presenterat nya lösningar för AI-datacenter som optimerats för Nvidia-chip.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel