H&M:s Monki-butiker avvecklas
H&M-gruppen fortsätter att omstrukturera sin varumärkesportfölj och nu har turen kommit till Monki vars butiksnät går i graven.
Enligt ett besked på H&M:s hemsida tidigare i veckan kommer varumärkena Weekday och Monki från och med 2025 att verka under paraplyvarumärket Weekday såväl online som i fysiska butiker. Åtgärden medför att merparten av alla Monki-butiker kommer att stängas och att begränsat antal kommer att omvandlas till Weekday-butiker.
Enligt H&M:s senaste rapport fanns det 56 Monki-butiker vid utgången av augusti. Hur många som stängts sedan dess, i vilken takt de resterande stängningarna kommer att ske och hur många butiker som ska konvertera still Weekday vill H&M inte svara på.
"Det är fortfarande i ett tidigt skede, och vi har ingen ytterligare information att dela med oss av just nu", skriver Nadine Schmidt, kommunikationschef för Weekday, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.
Monki och Weekday kom in i H&M-gruppen 2008 genom förvärvet av modeföretaget Fabric Skandinavien.
Nedmonteringen av Monkis butiksnät följer strax efter att H&M-gruppen beslutat att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.