H&M:s Monki-butiker avvecklas

H&M-gruppen fortsätter att omstrukturera sin varumärkesportfölj och nu har turen kommit till Monki vars butiksnät går i graven.

Monki Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Enligt ett besked på H&M:s hemsida tidigare i veckan kommer varumärkena Weekday och Monki från och med 2025 att verka under paraplyvarumärket Weekday såväl online som i fysiska butiker. Åtgärden medför att merparten av alla Monki-butiker kommer att stängas och att begränsat antal kommer att omvandlas till Weekday-butiker.

Enligt H&M:s senaste rapport fanns det 56 Monki-butiker vid utgången av augusti. Hur många som stängts sedan dess, i vilken takt de resterande stängningarna kommer att ske och hur många butiker som ska konvertera still Weekday vill H&M inte svara på.

"Det är fortfarande i ett tidigt skede, och vi har ingen ytterligare information att dela med oss av just nu", skriver Nadine Schmidt, kommunikationschef för Weekday, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Monki och Weekday kom in i H&M-gruppen 2008 genom förvärvet av modeföretaget Fabric Skandinavien.

Nedmonteringen av Monkis butiksnät följer strax efter att H&M-gruppen beslutat att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;