OMXS30
OMXSPI
NDX

H&M:s Monki-butiker avvecklas

H&M-gruppen fortsätter att omstrukturera sin varumärkesportfölj och nu har turen kommit till Monki vars butiksnät går i graven.

Monki Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 22 nov. 2024, 07:59Uppdaterad: 22 nov. 2024, 08:00

Enligt ett besked på H&M:s hemsida tidigare i veckan kommer varumärkena Weekday och Monki från och med 2025 att verka under paraplyvarumärket Weekday såväl online som i fysiska butiker. Åtgärden medför att merparten av alla Monki-butiker kommer att stängas och att begränsat antal kommer att omvandlas till Weekday-butiker.

Enligt H&M:s senaste rapport fanns det 56 Monki-butiker vid utgången av augusti. Hur många som stängts sedan dess, i vilken takt de resterande stängningarna kommer att ske och hur många butiker som ska konvertera still Weekday vill H&M inte svara på.

"Det är fortfarande i ett tidigt skede, och vi har ingen ytterligare information att dela med oss av just nu", skriver Nadine Schmidt, kommunikationschef för Weekday, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Monki och Weekday kom in i H&M-gruppen 2008 genom förvärvet av modeföretaget Fabric Skandinavien.

Nedmonteringen av Monkis butiksnät följer strax efter att H&M-gruppen beslutat att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;