Prenumerera

H&M:s vd: "Ser att vi har mer potential"

Daniel Ervér har varit vd för H&M i ett år och fick efter torsdagens bokslut se den tilltufsade aktien backa på nytt. Trots att marginalerna är långt ifrån målet och försäljningen inte riktigt lyfter, säger han sig vara nöjd med bolagets färdriktning och de förändringar som genomförts.
I en intervju med EFN säger han sig också ana morgonluft i konjunkturen.

Gabriel Mellqvist
Gabriel MellqvistProgramledare EFN
H&M VD
Daniel Ervér är nöjd med bolagets riktning. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: Jan 30, 2025, 18:06Uppdaterad: Jan 31, 2025, 06:47
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

– Om man ska sammanfatta fjärde kvartalet och starten på det första, så är det totala resultatet okej men vi ser att vi har mer potential, säger Daniel Ervér efter torsdagens bokslut från H&M.

Under förra årets avslutande kvartal växer försäljningen med 3 procent och resultatet kom in över analytikerkårens förväntningar. 

Även rörelsemarginalen på 7,4 procent är över förväntan, om än fortsatt långt ifrån målet på 10 procent.

– Det viktiga är att vi får ett kvitto på de förändringar och det förbättringsarbete som vi driver.

Ökningar av digital försäljning

Daniel Evrér pekar på ökningar av digital försäljning, samt framgångar inom damkläder och på sportområdet. Att växa digitalt och göra kundupplevelsen bättre för nätkunder är punkter som han återkommer till när han tar emot EFN på H&M:s lokaler på Drottninggatan i Stockholm efter torsdagens presskonferens.

Även om börsen gav rapporten ett svalt mottagande, aktien handlades ned drygt 3 procent på torsdagen, säger han sig vara hyggligt nöjd. Han blev vd den 31:a januari 2024, som var en historiskt dålig börsdag för H&M. Aktien rasade då över 12 procent efter en svag rapport. Dagen markerade också ett formellt startskott för hans förändringsarbete, även om detta förberetts en tid.

– Jag kom ju med 20 års erfarenhet som internt rekryterad. Jag har haft tid att ta mig an helheten och formulera en tydlig riktning, samt påbörja implementeringen.

Sedan dess har aktiekursen stått still. Flera tidigare mål har skrotats, bland annat rörande en dubblerad försäljning fram till 2030. Tidigare planer på att öppna fler butiker verkar också vara pausade.

– Kundbeteendet har skiftat och vi har stängt flera butiker än vad vi öppnat.

Fokus på organisk tillväxtökning

Under 2024 blev butikerna färre, något som påverkade totalförsäljningen negativt, säger han. 

– 2025 öppnar vi 80 butiker och stänger 190. Men de vi öppnar är så mycket bättre än de vi stänger. Vi bedömer att total påverkan kommer att vara neutral eller positiv.

Längre fram kan butikerna bli fler och generera ökad försäljning, hoppas Daniel Ervér. Fokus framåt ligger på organisk tillväxtökning, han vill se mer fart, och en gradvis förstärkt marginal.   

– Vi ger inga prognoser för tidslinje. Men vi ser att vi har goda förutsättningar att fortsätta den resa vi gjort under 2024, med bibehållen tillväxt i lönsamheten.

Är det okej med 7,4 procents marginal nu, sett till resplanen?

– Det är ett steg åt rätt håll. Det är en förbättring mot året innan. Men vi ser att vi har mer potential och vi är inte nöjda.

"Vi ser ljusglimtar"

Daniel Ervér ser även potential i konjunkturen, efter ett fjolår som varit tufft för många H&M-kunder.

– Vi ser ljusglimtar i att räntan är på väg ned. Det är positivt, säger han med tillägget att även dämpad inflation samt stigande reallöneökningar gynnar kunden.

– Men det tar tid. På samma sätt som det tog tid att se effekterna av räntehöjningarna, så tar det tid att se effekterna av sänkningarna, säger H&M-chefen och fortsätter:

– Vi jobbar stenhårt utifrån att pris och värde för pengarna kommer att vara otroligt viktigt även under 2025. Det kommer att finnas en fortsatt begränsad köpkraft hos många kunder.

H&M
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;