Här är SAS och Scandics nya samarbete

”Friends with Benefits” är inte bara en benämning på vänner som träffas för intimt samkväm, utan det är nu också namnet på det lojalitetssamarbete som flygbolaget SAS och hotellkedjan Scandic kommer att lansera i början av 2025. FwB blir ett svar på flyg- och hotellkonkurrenterna Norwegian och Strawberrys gemensamma satsning på lojalitetsvalutan Spenn.

Anders Frick
Anders FrickRedaktör EFN
”Friends with Benefits” är namnet på det lojalitetssamarbete som SAS och Scandic lanserar under 2025. EFN:s varumärkesexpert Claes de Faire välkomnar satsningen men studsar till vid namnvalet. Bild: DALL·E / OpenAI Foto: Shutterstock
Publicerad: 17 okt. 2024, 11:38Uppdaterad: 17 okt. 2024, 11:38

Tidigare i veckan lanserade Strawberry och Norwegian en gemensam lojalitetsvaluta med namnet Spenn, som går att tjäna och spendera på hotellnätter, flygresor och liknande.

Nu kommer svaret från de nordiska resejättarna Scandic och SAS, i en satsning med namnet "Friends with Benefits". Enligt en pressrelease ska namnet ”visa på den starka vänskapen mellan de två varumärkena”. Ambitionen är att skapa en sömlös rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens största lojalitetsprogram. Bland annat möjliggörs statusmatchning mellan Scandic Friends och EuroBonus, med start under första kvartalet 2025.

– Detta möjliggör ett partnerskap som innebär ytterligare fördelar för våra kunder, och tanken är att det kommer att presenteras ytterligare fördelar allteftersom partnerskapet är lanserat, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS, till EFN.

Claes de Faire: ”Märkligt namn”

EFN:s reporter Claes de Faire, som tidigare varit chefredaktör för Resume, välkomnar satsningen men studsar dock till vid namnvalet.

– Det är ett märkligt namn, och det är konstigt att ingen varumärkesansvarig på ett familjehotell eller Skandinaviens största flygbolag inte förstår den populärkulturella betydelsen. Men å andra sidan är det inte första gången som reklamtexter blir fel, säger EFN:s Claes de Faire, och åsyftar bland annat Vings reklamfilm från 2007.

Han poängterar att det ur uppmärksamhetssynpunkt inte behöver vara dåligt med dåliga namn.

– Ibland kan sådant snack vara bra, för att få uppmärksamhet kring en satsning. Så i fallet med ”Friends with Benefits” kan det mycket väl vara ett medvetet fel, säger Claes de Faire.

Från SAS håll så ser man dock inget märkligt med namnvalet.

– Det är inte så att vi är ovetande om vad namnet kan tolkas som, men detta är ju samtidigt ett namn som trots allt avspeglar tätt samarbete och fördelar, vilket är precis vad vårt fokus är på med partnerskapet, säger Alexandra Lindgren Kaoukji.

SASScandicNorwegianStrawberry

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;