Ny orsak till urspårningarna på Malmbanan utreds
Urspårningarna på den 50 mil långa Malmbanan mellan Luleå och Narvik har kostat miljarder. Nu utreds en hittills okänd faktor bakom kaoset, enligt SvD.

Ett varmare klimat innebär att det regnar mer på vintern, vilket gör att så kallade nollgenomgångar blir vanligare i norra Sverige. Nollgenomgångar innebär att snön fryser och smälter av och an, vilket har stor påverkan på infrastrukturen. Just detta fenomen utreds nu av Haverikommissionen som en möjlig anledning till urspårningen som skedde i Vassijaure i februari.
Kan bli ännu värre framöver
Ett gradvis varmare klimat kan göra att problemen förvärras ytterligare framöver.
– Vi bedömer ju att klimatförändringarna kommer att ha en påverkan på olycksfrekvensen på många sätt när det gäller svensk infrastruktur, säger Haverikommissionens utredare Jonas Bäckstrand till SvD.
Andra teorier innefattar sabotage från Ryssland
Haverikommissionen bedömer att nollgenomgångar kan ha haft betydelse även under en urspårning i december, men utesluter inte andra anledningar. I maj skrev Financial Times att Ryssland förbereder attacker mot infrastruktur runt om i Europa, vilket säkerhetstjänster i hela kontinenten ska ha varnat sina regeringar om. I augusti rapporterade norska medier att Norges säkerhetspolis, PST, varnat för att rysk underrättelsetjänst rekryterar lokala kriminella i Europa för att utföra sabotage på Malmbanan.
