Hermés går mot strömmen bland lyxvarubolagen – ökar vinsten

Hermés klarar lyxindustrins kris med en klackspark – tack vare hajpad väska.

Hermés
Den första Birkin-väskan som Hermès skapade för Jane Birkin såldes för motsvarande 78 miljoner kronor på auktion i Paris i början av juli. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.


Lyxvaror har inte gått starkt under det andra kvartalet. På tisdagen stod det klart att Guccis kvartalsförsäljning landar på 1,46 miljarder euro, en minskning med 25 procent från fjolåret. LVMH, som bland annat äger Dior och Louis Vuitton, minskade sin omsättning med 7.1 procent.

Men det franska modehuset Hermés går mot strömmen. Hos dem ökade intäkterna med 9 procent första halvåret – till stor del tack vare den ikoniska Birkinväskan. Väskan säljs bara i begränsad upplaga, vilket har hjälpt bolaget att klara lyxvaruindustrins nedgång – för att få en kan man behöva köa i flera år.

Under första halvåret ökade Hermès rörelseresultat till 3,33 miljarder euro, vilket var över estimaten.
Hermès-aktien backade med omkring 3 procent under den tidiga handeln i Paris. Före onsdagen hade aktien stigit med 2,4 procent.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;