Kunder bunkrar inför tullar: ”Bygger lager”
Industribolaget HMS Networks märker av att amerikanska kunder rustar inför tuffare handelspolitik.
I vd-ordet i rapporten för första kvartalet konstaterar Staffan Dahlström att vissa distributörer redan börjat fylla på lagren.
”Vi har också sett att vissa amerikanska distributörer passat på att bygga lager innan de nya tullarna träder i kraft”, skriver han.


HMS, som levererar kommunikationslösningar för industrin, redovisade ett rörelseresultat på 175 miljoner kronor för första kvartalet – upp från 130 miljoner året innan. Orderingången steg kraftigt till 930 miljoner kronor (473), drivet av både förvärv och stark efterfrågan. Men organisk försäljning minskade med 17 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
”Den stora skillnaden i organisk utveckling mellan orderingång och omsättning förklaras av att vid motsvarande kvartal föregående år hade vi en stor orderbok att leverera ut från, samtidigt som orderingången dämpades av lagerjusteringar hos våra kunder. Nu är systemet mer i balans”, skriver Dahlström.
”Försiktigt positiva”
Samtidigt flaggar han för fortsatt osäkerhet kring marknadens utveckling. Att kunderna nu väljer att bunkra är ett tydligt tecken på att tullhoten påverkar affärsklimatet.
”Hur tullsituationen utvecklas kommer att spela en stor roll för många bolags investeringsvilja. Precis som tidigare är vi i grunden försiktigt positiva till utvecklingspotentialen under året, men med en förnyad osäkerhet gällande hur det makroekonomiska läget utvecklas”, skriver han.
Även Assa Abloy har börjat bunkra inför hot om nya handelshinder.
”Det operativa kassaflödet på 2 424 MSEK minskade med 22 procent jämfört med föregående år och påverkades av lageruppbyggnad för eventuella tullar”, skriver Assa Abloys Nico Delvaux i vd-ordet.
Finansiella instrument i artikeln
