Prenumerera

Hushållens konsumtionsnivå ökar

Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel steg med 5,1 procent i november, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Jul, handel, julhandel Foto: TT
Publicerad: 18 dec. 2024, 06:28Uppdaterad: 18 dec. 2024, 06:28
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.

"Det ekonomiska läget vänder sakta uppåt, vilket innebär att en högre konsumtionsnivå bland hushållen bidrar till positiv volymtillväxt för branschen. Nu stundar även en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, då försäljningen är ungefär 30 procent högre under veckan före jul än under en vanlig vecka", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten beräknas till 0,7 procent. Justerat för kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 4,4 procent.

Justerat för både inflation och kalendereffekt var uppgången 2,5 procent.

Försäljningen i fysisk butik steg 5,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln steg 3,7 procent. Hemleverans steg med 0,2 procent och upphämtning i butik steg med 8,8 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,4 procent.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;