Husqvarna med nytt stort sparpaket – vd: ”Det behöver krympa”

Hårt pressade Husqvarna sänker sina mål. Konkurrensen från Kina är smärtsam för trädgårdsutrustaren som har förlorat stora marknadsandelar inom robotgräsklippare.
– Vi hade så klart en mycket större marknadsandel, säger vd Glen Instone.

Husqvarnas nye vd Glen Instone.
Husqvarna lanserar ännu ett sparpaket. Enligt vd:n är det nödvändigt för att bolaget ska kunna vara konkurrenskraftiga. Foto: Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det har gått fyra år sedan trädgårdsutrustaren Husqvarna senast höll en kapitalmarknadsdag. Sedan dess har nära två tredjedelar av börsvärdet utraderats och bolaget har aldrig varit nära att nå de mål och ambitioner som då lanserades. 

I samband med onsdagens kapitalmarknadsdag sänker nu Husqvarna både tillväxt- och marginalmålet och lanserar ett fjärde kostandsbesparingsprogram.

De tidigare målen var att växa 5 procent organiskt per år och och ha en rörelsemarginal på 13 procent. Nu sänker man till en tillväxt i intervallet tre till fem procent och en marginal över 10 procent över konjunkturcykeln.

”Tydlig färdplan för hur vi ska nå dem”

Som jämförelse väntar sig analytikerkåren en rörelsemarginal på runt 8 procent de kommande åren.

Ni har inte varit nära att nå vad ni sa vid senaste kapitalmarknadsdagen. Varför ska marknaden tro er nu?

– De mål vi nu har lanserat är trovärdiga och vi har en tydlig färdplan för hur vi ska nå dem. Det är ett transformativt kostnadsbesparingsprogram som vi lanserar idag, som kommer att ligga till grund för marginalförbättringen och ge bränsle åt nästa fas för bolaget. Det är nödvändigt för att fortsätta vara konkurrenskraftiga, säger vd Glen Instone.

Fram till 2030 ska Husqvarna hitta årliga besparingar på 4 miljarder kronor. Glen Instone uppger att 60 procent av besparingarna kommer att ske de första två, tre åren. Enligt vd:n är det det största besparingspaketet i Husqvarnas historia. Som jämförelse hade Husqvarna vid tredje kvartalet i år hade Husqvarna en omsättning på 48 miljarder kronor på rullande tolv månader.

Det är ert fjärde besparingsprogram sedan förra kapitalmarknadsdagen. Hur länge kan ni fortsätta krympa bolaget?

–  Det är kostnadsbasen vi behöver krympa, men sedan måste vi växa företaget på andra områden. Lönsam tillväxt är helt avgörande för det här företaget framöver. Vi måste återgå till tillväxt.

Hälften av besparingen ska användas för strategiska investeringar i områden där Husqvarna ser störst tillväxt.

Under året har Husqvarna sålt en fabrik i USA till en kontraktstillverkare och stängt en fabrik i Sverige.

Hur stor del av kostnadsbesparingarna är att fortsätta bestå av att outsourca delar av produktionen?

– 20 procent av programmet kommer från effektivitetsförbättringar i tillverkningen. Det handlar förstås både om att bli mer effektiva i våra egna verksamheter och om att fortsätta hitta besparingar på andra håll. Om det innebär ytterligare outsourcing måste vi titta på de alternativen. Men det betyder inte att allt kommer att komma från outsourcing.

Kan lämna produktkategorier

Förutom kostnadsbesparingsprogrammet ska Husqvarna se över sina produktportfölj och vd:n flaggar för att man kan lämna produktkategorier.

– Vi kommer tydligt att titta på vilka segment som kommer att växa snabbare än BNP, områden som vi tror växer i takt med BNP, och områden där vi ser att vi behöver vända utvecklingen. Om vi inte kan vända dem, så kommer vi självklart att överväga alla alternativ.

Vid förra kapitalmarknadsdagen lanserade Husqvarna ambitionen att försäljningen av robotgräsklippare fram till 2026 skulle dubblas till 12 miljarder kronor.

Sedan dess har dock konkurrensen från i synnerhet kinesiska tillverkare ökat kraftigt och i dag uppgår försäljningen av robotgräsklippare till omkring 8 miljarder kronor på årsbasis.

Hur mycket marknadsandelar har ni förlorat?

– Vid senaste kaptialmarknadsdagen fanns det mycket färre aktörer så vi hade så klart en mycket större marknadsandel. Men vi är fortfarande marknadsledare och fortsätter växa trots motvinden från konkurrensen.

Husqvarnas vd om Kina-utredningen

Enligt Glen Instone är robotgräsklippare fortsatt ett viktigt tillväxtområde för Husqvarna. Marknaden för robotgräsklippare för konsumenter växer enligt vd:n med 15 procent per år. Inom det professionella segmentet växer marknaden snarare dubbelt så snabbt, enligt Glen Instone. Husqvarnas försäljning till proffssegmentet uppgår idag till drygt 1 miljard kronor på årsbasis.

– Vi fortsätter växa i en växande marknad. Proffsmarknaden är ett fokusområde men vi ska inte heller underskatta möjligheterna i konsumentledet. Vi kommer att växa i premiumsegmentet.

Enligt Husqvarna-vd:n står premiumsegmentet till konsumenter för 70 procent av Husqvarnas försäljning av robotgräsklippare och där är bolaget tydlig marknadsledare.

EU meddelade nyligen att man inleder en antidumpningsutredning kring kinesiska tillverkare. Detta efter en anmälan om prisdumpning från Husqvarna.

Glen Instone duckar dock på frågan hur avgörande utredningen är för Husqvarnas konkurrenskraft.

– Vi vill bara säkerställa att vi verkar på en rättvis spelplan, och vi låter kommissionen avgöra om så är fallet.

Kan ni konkurrera mot kineser utan att EU agerar?

– Vi anser att vi har de bästa produkterna på marknaden, och vi kommer att fortsätta driva konkurrenskraften – där är kostnadsbesparingsprogrammet avgörande.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;