I spåren av priskartellen: Nu laddar lastbilsjättarna för nytt samarbete
Under åren 1997-2011 drev Scania, Daimler, Volvo/Renault, MAN, DAF och Iveco en olaglig priskartell, vilket EU-kommissionen straffade med böter i mångmiljardklassen. Nu samarbetar tre av bolagen igen – men den här gången helt öppet, i en gemensam satsning på laddinfrastruktur genom bolaget Milence. I veckan var det premiär för den första svenska laddplatsen – och EFN var på plats när bandet klipptes.

– Idag är vi på invigningen av Varbergsstationen. Den är strategiskt placerad, här har vi många lastbilar som passerar. Det här är flaggskeppet i Sverige och den kommer att följas av många fler stationer, säger Kristina Nilsson, Senior Vice President för laddinfrastruktur på AB Volvo.
Satsningen på laddplatser görs av företaget Milence, som är ett samarbete mellan AB Volvo, Scania genom Triton Group samt Daimler Trucks. Milences vd Anja Van Niersen berättar under invigningen för EFN att bolaget har åtagit sig uppdraget att bygga och driva 1700 publika laddpunkter i Europa till 2027.
– Vi är nu i den största transformeringen av vår industri. Det är inte längre att bara sälja lastbilarna, utan vi måste också hjälpa våra kunder att få omställningen att fungera. Idén med Milence är att gemensamt bygga en publik laddinfrastruktur som hjälper våra kunder i deras resa att elektrifiera, säger Daniel Schulze, elektrifieringsstrategichef på Scania.
Att tre så tunga aktörer gör gemensam sak är dock inte helt okontroversiellt, inte minst med tanke på den olagliga priskartell som Scania ingick i under åren 1997-2011 tillsammans med Volvo, Daimler, MAN och Iveco. Då handlade det om att samordna prissättning för lastbilar samt att synkronisera införandet av ny utsläppsteknik och överföra kostnaderna för tekniken till kunderna. Någon liknande risk ser man dock inte med Milence och den gemensamma satsningen på laddinfrastruktur.
– Vi är konkurrenter och kommer att fortsätta vara konkurrenter när det gäller våra produkter, vår service och på marknaden. Men när det gäller laddinfrastruktur behöver vi ha det på plats för att accelerera elektrifieringen, säger Kristina Nilsson.
I Varberg finns nio aktiva laddplatser för lastbilar, och effekten är upp till 400 kW. Hur lång tid det tar att ”tanka” lastbilen med el beror framförallt på hur snabbt lastbilen kan ta emot el, men enligt Kristina Nilsson är ambitionen är att chaufförerna ska kunna ladda tillräckligt fullt på en lunchrast.





