TOPPNYHETER:

Irak pressar Opec på högre oljekvot – öppnar för utträde

Irak har uppgett att det en dag kanske kommer att överväga att lämna Opec om inte oljekartellen inte beviljar landet en högre oljeproduktionskvot.
Det rapporterar Bloomberg News.
OPECs generalsekreterare Haitham Al Ghais klädd i vitt på scen.
OPECs generalsekreterare Haitham Al Ghais. Foto: TT Nyhetsbyrån

Irak har för närvarande inga planer på att lämna Opec, och står fast vid sitt åtagande att verka inom organisationens ramverk och mekanismer, sade oljeministeriets talesperson Salim Al-Rikabi till Bloomberg News.

"Med tanke på att ministeriet går vidare med att öka sin produktion för att anpassa den till landets kapacitet och behov bör organisationen naturligtvis höja Iraks produktionsnivå. I annat fall måste ett beslut fattas huruvida landet ska stanna kvar eller lämna Opec", adderade han.

I våras lämnade Förenade Arabemiraten Opec.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel