Jomshof avgår som ordförande

Richard Jomshof (SD) lämnar posten som ordförande i justitieutskottet.
Det meddelar han själv i ett inlägg på X.
Richard Jomshof. Foto: TT Nyhetsbyrån

Orsaken till Jomshiofs avgång är att regeringen och SD har enats om ett förbud mot vissa halvautomatiska vapen. Något som lett till kraftiga reaktioner inom partiet.

”Vi har i dag haft en lång och saklig debatt och diskussion i frågan på vårt partistyrelsemöte, där vi alla har haft möjlighet att framföra våra respektive åsikter”, skriver Jomshof och fortsätter:

”Under den diskussionen meddelade jag att jag med anledning av den framförda kritiken, men också på grund av att jag inte är villig att lotsa igenom ett omarbetat förslag i justitieutskottet, har fattat beslutet att avgå som ordförande i justitieutskottet”.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel