Julhandeln ökar i Sverige – Temu och Shein dominerar
Julklappsförsäljningen kommer att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Det rapporterar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) i en rapport.

Många konsumenters ekonomiska situation har förbättrats under det senaste året till följd av räntesänkningar och reallöneökningar, vilket förklarar en högre omsättning i julklappshandeln.
"Julhandeln är en otroligt viktig försäljningsperiod för stora delar av handeln och såväl företag inom sällanköpshandeln som dagligvaruhandeln ser framemot ett högt tryck i butiken. En stark julförsäljning är för många handelsföretag direkt avgörande och därför är det glädjande att prognosen indikerar en ökning från förra året", säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Trots upprepade försök att belysa tvivelaktiga arbetsförhållanden och produkter som inte uppfyller EU-krav, ligger svenskarnas konsumtion från de kinesiska lågprisaktörerna Temu och Shein kvar på höga nivåer.
”Oroväckande”
Inför årets julhandel är det lika många som förra året, nära var femte svensk, som svarar att de förmodligen eller helt säkert kommer handla julklappar från dessa aktörer.
"Det är oroväckande att ultra fast fashion-trenden håller i sig. Att ge bort en present från någon av dessa kinesiska onlinemarknadsplatser är raka motsatsen till att visa omtanke. I värsta fall kan gåvan vara farlig. Det är positivt att tullfriheten på varor under 150 euro nu försvinner, och vår förhoppning är att detta ska visa på betydligt färre julklappar från Temu eller Shein nästa jul", tillägger Mikkonen.
Julhandeln är klart viktigast för leksakshandeln, vars december-försäljning stod för en femtedel av helårsförsäljningen förra året. Andra branscher som gynnas lite extra av att det nalkas jul är guld- och smyckeshandeln, kosmetik- och skönhetshandeln samt bokhandeln.