Kambi minskar resultatet
Sportboksleverantören Kambi redovisar ett rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2024 på 5,9 miljoner euro motsvarande en rörelsemarginal på 13,3 procent (16,1).

Intäkterna uppgick till 44,5 miljoner euro mot 44,3 miljoner euro ett år tidigare.
Resultat efter skatt blev 5,1 miljoner euro mot 5,5 miljoner euro i jämförelsekvartalet.
Ebita i det fjärde kvartalet landade på 7,1 miljoner euro (8,5). För helåret blev ebita 25,3 miljoner euro (25,2).
För 2025 spår Kambi att ebita landar i intervallet 20-25 miljoner euro.
Kambi höjer sin långsiktiga förväntan på trading-marginal från 8,0–9,0 procent till 9,5–11,0 procent.
Det framgår av bolagets rapport för det fjärde kvartalet 2024.
Detta då Kambi konsekvent noterat högre marginaler under flera kvartal i rad. Kambis automatiserade prissättning genererar för närvarande cirka 30 procent av operatörernas bruttointäkter från spel.
Att spannet ökar med 0,5 procentenheter återspeglar, enligt bolaget, en större variation i marginalen till följd av ökad användning av högmarginalprodukter.
Trots vissa "spelarvänliga resultat inom amerikansk fotboll" uppgick Kambis trading-marginal till 10,1 procent under det fjärde kvartalet, främst drivet av gynnsamma fotbollsresultat och de positiva effekterna av automatiserad handel, uppger bolaget.
Vidare lyfter Kambi fram de avtal som bolaget signerat under 2024, däribland flera avtal i Brasilien samt det kontraktsöverlåtelseavtal om att ta över FDJ:s sportboksavtal med Ontario Lottery and Gaming Corporation.
"Dessa nya avtal, tillsammans med de som lanserades under 2024, kommer att ge medvind för att driva intäkterna under det kommande året. Detta inkluderar helårsbidrag från LiveScore och Svenska Spel för första gången samt tillväxt på den brasilianska marknaden. Jag är också övertygad om att vi kommer att fortsätta bygga en mer diversifierad portfölj av partners inom vår produktportfölj, vilket ytterligare förbättrar intäkterna och minskar effekten av den oundvikliga kundomsättningen", skriver vd Werner Becher i sitt vd-ord.
2025 kommer samtidigt med "en särskild uppsättning motvindar" som bolaget förväntar sig ska avta framöver.
"Dessa inkluderar att vissa partners, särskilt Kindred och Leobegas, migrerar bort från vår Turnkey Sportbok, samt stigande skatter, såsom den nyligen föreslagna tillfälliga momsen i Colombia. Som tidigare meddelats vidtar vi aktivt åtgärder för att hantera kostnader och fortsätter att diversifiera våra intäktsströmmar genom produktutvidgning", skriver vd:n.