Kapade 3 000 tjänster – vd:n: ”Rekordfart”
Telias fjärde kvartal visar fortsatt tillväxt och en stark avslutning på året. Bolaget rapporterar en ökning i såväl inkomst som ebitda.
– Jag är glad att vi fortfarande har momentum. Fjärde kvartalet är ju också en slutspurt för oss för att leverera på helårsmålen, säger Hofbauer.


Telia rapporterade en ebitda-tillväxt på närmare 6 procent och ett förbättrat rörelseresultat med 21,9 procent. Enligt Hofbauer är det resultatet av disciplinerad kostnadskontoll och strategiska investeringar.
– Jag tycker att vi överlag har skapat en bättre disciplin och det är jag tacksam för, säger vd:n.
Hofbauer ser kvartalet som ett bevis på bolagets stabilitet och förmåga att hantera förändring. I september 2024 presenterade Telia en omorganisering som innebar att 3 000 personer skulle få gå, en förändring som var på plats från och med första december samma år.
– Det är någon form av rekordfart, men jag är väldigt glad att vi gjorde det under 2024, säger vd:n.
Den nya verksamhetsmodellen syftar till att flytta beslutsfattandet närmare kunderna och ska leda till årliga besparingar på 2,6 miljarder kronor. Två månader in i förändringen konstaterar Hofbauer att han fortfarande har stor respekt för förändringen, men att det hittills fungerat smärtfritt och att bolaget ser fram emot att realisera besparingarna under 2025.
– Jag upplever att alla kollegor internt förstår vad vi har gjort och varför vi var tvungna att göra det. Det har hjälpt oss att få allting på plats, säger Hofbauer.
En av mätpinnarna för förändringarnas resultat är kundnöjdheten – som har gått upp.
– Så uppenbarligen är våra kunder mer nöjda med de produkter och tjänster som vi levererar och den kontakt de har med oss. Att allt det här händer samtidigt som vi gör så stora förändringar det gör mig stolt.
Stark utveckling i Sverige – utmaningar i Norge
Bland Telias marknader – som inkluderar Sverige, Norge, Finland, Estland och Litauen – sticker Baltikum och Sverige ut positivt. I Sverige har tillväxten inom både bredband och TV varit stark. TV och Media-verksamheten har också ökat sin lönsamhet tack vare en stark digital tillväxt och kostnadskontroll.
– Vi har lyckats kompensera vårt tapp i annonsintäkter i linjär-TV med digitala streamingintäkter.
Steamingintäkterna består av två delar. Den ena är kunder, där Telia har adderat mer än 40 000 nya kunder som köpt abonnemang. Det andra är annonsintäkter på streaming.
Hofbauer lyfter också att bolaget sett en mindre negativ påverkan än förväntat på tappet av Champions League. Dessutom har Finland börjat närma sig svarta siffror och bidrar i segmentet för första gången på många år.
I Norge har utvecklingen varit mer utmanande. Negativa jämförelsesiffror från pensionskostnader och en svagare företagsmarknad lyfter vd:n som förklaringar till utvecklingen.
Inget beslut om TV4:s framtid
Frågan om TV4:s framtid har diskuterats flitigt, där den tidigare vd:n Allison Kirkby uutryckligen ville sälja verksamheten. Men enligt Hofbauer finns ingen plan på försäljning i dagsläget.
– TV och Media är inte vår kärnverksamhet, men det betyder inte att man behöver sälja, menar han.
Vd:n betonar att det är viktigt att behålla relationen och distributionsavtalen. I rapporten framgår det att TV-verksamheten på Telia Sverige går bra med 38 000 nya kunder i kvartalet. Men fokuset framåt för segmentet handlar om att förbättra lönsamheten. Därför har de satt upp målet om att segmentet ska uppnå knappt under en miljard i EBITDA under 2025.
Telekombranschen stark – konkurrensen hårdnar
Hofbauer ser positivt på branschens framtid och betonar Telias starka position inom 5G och digitalisering.
– Telekom har aldrig varit så relevant som nu. Vi har investerat stort i 5G och har det klart bästa 5G-nätet i Sverige, till och med ett av de fem bästa i världen enligt en ny undersökning av Omla, säger han.
Samtidigt varnar han för att konkurrensen hårdnar och att Telia måste fortsätta utvecklas.
– Vi slåss alla om kundernas uppmärksamhet och vi måste hela tiden vara på tårna för att leverera på de förväntningar som våra kunder har.
Följ taggar
