Kinesiska elbilstillverkare tar upp kampen om marknadsandelar i EU

När IAA Mobility, en av världens största bilmässor, denna vecka gick av stapeln i München var det inte de europeiska jättarna som drog mest uppmärksamhet – utan de kinesiska elbilstillverkarna. Bolagen har en uttalad plan att expandera i EU.

IAA Mobility är en bilmässa i München.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Kinesiska elbilstillverkare ser framtida tillväxt på den europeiska marknaden, och trots EU-tullar på kinesiska elbilar ökar närvaron av dem snabbt. Enligt analysföretaget Jato Dynamics har kinesiska bilmärken nästan fördubblat sin marknadsandel i Europa under första halvåret 2025 jämfört med samma period i fjol, även om den fortfarande bara ligger på drygt fem procent. Det rapporterar CNBC.

– Den starka närvaron av kinesiska elbilstillverkare på IAA Mobility visar deras växande ambitioner och självförtroende på den europeiska marknaden, säger Murtuza Ali, analytiker på Counterpoint Research, till CNBC.

Aggressiva expansionsplaner

Flera av de kinesiska bolagen presenterade tydliga mål för att snabbt etablera sig. Xpengs vd He Xiaopeng tillkännagav att bolaget planerar att lansera sin lågprisserie Mona i Europa nästa år. I Kina kostar modellerna motsvarande knappt 17 000 dollar – ett pris som kan skapa hård konkurrens på den europeiska marknaden.

Även Guangzhou Automobile Group (GAC) satsar stort och vill sälja omkring 3 000 bilar i Europa i år och minst 50 000 enheter till 2027. Två modeller – Aion V och Aion UT – lanseras nu i regionen. Även Leapmotor var på plats med egna nyheter.

Teknik i fokus

För att särskilja sig från de traditionella aktörerna profilerar sig många av de kinesiska bolagen som teknikföretag, i likhet med Tesla. Deras bilar är utrustade med stora skärmar, avancerade gränssnitt och röstassistenter.

GAC:s modell Aion V visades upp med både inbyggt kylskåp och massagefunktion i sätena. Sådana detaljer ses som ett sätt att locka nya kunder och framhäva en modernare bild än de etablerade märkena.

– Kinesiska tillverkare har ett övertag när det gäller pris, batteriteknologi och produktionskapacitet, säger Counterpoints Ali.

Hårdnad konkurrens

De europeiska biltillverkarna försökte inte lämna fältet öppet. BMW, Mercedes och Volkswagen hade några av mässans största montrar. Mercedes syntes dessutom på stora reklamtavlor vid entrén.

BMW lyfte fram sin nya "superbrain-arkitektur", en centraliserad datorlösning som ska ersätta hårdvarukomponenter och möjliggöra avancerade digitala funktioner. Tillsammans med chipjätten Qualcomm presenterade man ny mjukvara för förarassistans.

Volkswagen och franska Renault visade också upp nya elmodeller, medan BMW lanserade en uppdaterad version av iX3.

Men kritiker menar att de europeiska bolagen rör sig för långsamt. BMW:s nya modell bygger exempelvis på en plattform som lanserades redan för två år sedan, medan kinesiska konkurrenter snabbt utvecklat och släppt nya generationer.

– En stark bindning till gamla strukturer och stegvisa förändringar har bromsat BMW:s förmåga att bygga ett robust ekosystem för elbilar, säger Tammy Madsen, professor i management vid Santa Clara University.

Europeiska märken i skottgluggen

Trots att de europeiska märkena fortfarande har ett starkt varumärkesvärde och lång historik, är frågan om det räcker för att stå emot trycket från Asien.

– När man har bra konkurrenter måste man själv bli bättre, konstaterade Volkswagens vd i en intervju med CNBC.

Analytikerna är dock eniga om att de kinesiska bolagen inte tänker sakta ned. Med offensiva expansionsmål, nya teknologier och ett prisövertag är de på god väg att skaka om den europeiska bilmarknaden.

– De kinesiska tillverkarna väntar inte på att någon ska hinna ikapp – de tar redan stora kliv framåt, säger Ali.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;