Prenumerera

Klarna hånas i USA – jämförelser med finanskrisen

Klarnas samarbete med DoorDash var tänkt att visa upp den svenska fintechjättens tillväxt i USA inför den kommande börsnoteringen.
I stället möttes beskedet av en kritikstorm – och hånfulla jämförelser med subprimelånen som ledde till finanskrisen 2008, rapporterar Financial Times.
DoorDash erbjuder mycket mer än bara mat! ... Jag vet att vi är mest kända för ”pay in 4”. Men du kan ju också använda kreditkort på DoorDash, skriver vd:n Sebastian Siemiatkowski på X – trots att tystnadsplikt råder inför börsintroduktionen.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Klarnas vd Sebastian Siematkowski försvarar samarbetet med Door Dash. Foto: TT och Shutterstock
Publicerad: 1 apr. 2025, 18:19Uppdaterad: 1 apr. 2025, 18:29
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var för två veckor sedan som Klarna meddelade att bolaget ska erbjuda ”köp nu, betala senare”-lån via matleveransappen DoorDash.

Men det har inte alls blivit den succé den svenska fintechjätten hade hoppats på. I stället för positiva rubriker om tillväxt har en kritikstorm växt fram där användare på sociala medier hånar företaget och liknar matköp på kredit med de subprimelån som utlöste finanskrisen 2008.

Något som gick vd:n Sebastian Siemiatkowski att gå ut i försvar på X – trots att han enligt reglerna borde ligga lågt inför börsnoteringen.

Klarna offers many payment methods: Pay in full (wallet) All purchases at the end of month Pay in 4 Fair financing US customers will discover! DoorDash offers many products beyond food! I know we are most famous for pay in 4. But you can use a credit card at DoorDash as well.

More Perfect Union
More Perfect Union
@MorePerfectUS

DoorDash and Klarna have signed a deal where customers can choose to pay for food deliveries in interest-free installments or deferred options aligned with payday schedules.

99
Reply

Varnar för skuldfällor

Men det är inte bara fyndiga elakheter på sociala medier som Klarna-teamet tvingas hantera den senaste tiden. Konsumentorganisationer varnar för att ”köp nu, betala senare”-modellen riskerar att skapa skuldfällor – särskilt för unga och ekonomiskt utsatta. Och i bolagets noteringsprospekt framgår att 13,6 procent av intäkterna i fjol kom från förseningsavgifter. Något som enligt kritikerna rimmar illa med bilden av en ”räntefri” och konsumentvänlig kreditlösning.

– Människor som aldrig använt våra tjänster kritiserar oss för att skapa skuld. Det de missar är följande: kreditkort samlar all konsumtion på en och samma räkning, vilket uppmuntrar till större skulder och snurrande krediter, skrev Siemiatkowski inför noteringen.

Klarna har, med hänvisning till den tystnadsperiod som råder inför noteringen, avböjt att kommentera Financial Times artikel.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reportergustav.tagtstrom@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;