Klassiker med vilande potential
Fiskars har en attraktiv samling varumärken i sin portfölj och det anrika finländska bolaget bör kunna dra nytta av en piggare konsument senare i år. Frågan är om det är värt väntan.


Gamla meriter är visserligen inte mycket värda på börsen men när man som Fiskars kan stämpla sina kvartalsrapporter med ”Est. 1649” får man ändå lyfta på hatten för en riktig klassiker. Bolaget är det äldsta kvarvarande i Finland och med över 375 år på nacken även ett av de äldsta i västvärlden.
Saxarna med orange handtag är en av storsäljarna och tillsammans med trädgårdsverktygen är det nog där som de flesta svenska konsumenter stöter på varumärket Fiskars. Under koncernparaplyet finns dock en uppsjö andra tidlösa och kända varumärken, som Ittala, Royal Copenhagen, Wedgwood och Moomin Arabia. Det senaste stora nytillskottet är Georg Jensen, som köptes hösten 2023.
Största ägare | Kapital och röster | |
Virala Oy* | 15,77% | |
Turret Oy* | 14,11% | |
Holdix Oy | 12,55% | |
Sophie von Julins stiftelse | 3,16% | |
Julius Tallberg | 3,15% | |
Källa: Fiskars | ||
*Ehrnroothfamiljen |
Två separata enheter
Bolaget samlar sin verksamhet i två olika affärsområden: Fiskars samt Vita. Inom Fiskars ligger knivmärket Gerber tillsammans med just Fiskars, medan Vita omfattar de andra stora varumärkena. Nyligen togs också det intressanta beslutet att stärka de båda enheternas självständighet genom att juridiskt göra dem till två separata bolag.
Ett sätt att öka decentraliseringen och entreprenörsandan i två enheter med ganska olika sätt att nå ut till slutkunderna, men om det också är en förberedelse för framtida avknoppningar eller stora strukturaffärer återstår att se.
Den övergripande strategin de senaste åren har handlat mycket om att bli mer fokuserad och att välja sina strider. Under de tre parollerna Vinnarvarumärken, Vinnarkanaler och Vinnarländer har man tydligare prioriterat vilka varumärken som ska ha vilken roll, man har gasat på i direkt-till-konsument-kanalen, klivit upp i lyxtrappan och man har satsat på länderna med bäst tillväxtpotential.
Geografiskt är länder som Tyskland, Kina och USA viktiga och det innebär en viss adderad osäkerhet när det kommer till tullar på varor som skeppas från Kina till USA.
Hur är då formen för denna gamling?
Någon vidare tillväxt har tyvärr inte synts till på länge. Omsättningen har pendlat i intervallet 1,1-1,2 miljarder euro i tio år nu, men så har det också varit otroligt tuffa förutsättningar för många av de segment som Fiskars rör sig inom.
Först satte pandemin stopp för många stora sammankomster och festligheter, där koncernens produkter ofta är populära gåvor, och sedan har inflation och högre räntor fått konsumenterna att strama åt.
Resultatmässigt har det svajat en del om man tittar på den rapporterade vinsten, även om det ser lite stabilare ut om man justerar för engångsposter, exempelvis kopplade till förvärvet av Georg Jensen i fjol. Precis som det justerade resultatet så har aktiekursen de senaste åren rört sig sidledes kring 16-euronivån, där kursen handlas i skrivande stund.
Framåt finns ändå skäl att hoppas på att det kan lossna lite resultatmässigt när bättre tryck i konsumtionen kombineras med sänkta kostnader och en mer fokuserad organisation.
Guidningen för 2025 från Fiskars bokslut i februari är att det jämförbara rörelseresultatet ska bli högre än 2024, då det låg strax över 111 miljoner euro. Samtidigt är vd Nathalie Ahlström tydlig med att det är andra halvåret och i synnerhet fjärde kvartalet som blir avgörande, eftersom speciellt Vita drar in mycket av pengarna då.
Låg tillväxt i kristallkulan
Förväntningarna i marknaden präglas av den långa eran med dämpad efterfrågan. Analytikerna ser fortsatt låga ensiffriga tillväxttal framför sig, men tydliga förbättringar i marginalen bäddar ändå för en hygglig vinsttillväxt i år – som sedan mattas av 2026.
2022 | 2023 | 2024 | 2025E | 2026E | |
Omsättning, meur | 1248 | 1130 | 1157 | 1188 | 1235 |
Rörelseresultat, meur | 151 | 110 | 111 | 129 | 151 |
Rörelsemarginal | 12,1% | 9,7% | 9,6% | 10,9% | 12,2% |
Vinst/aktie, eur | 1,40 | 1,01 | 1,07 | 1,10 | 1,28 |
Utdelning/aktie, cent | 80 | 82 | 84 | 87 | 92 |
P/E | 11,0 | 17,7 | 14,0 | 14,3 | 12,3 |
Källa: Factset |
Kostymen är redo för återhämtning
Bättre ekonomi för många konsumenter ger en del hopp inför 2025 och 2026, och intrycket är att Fiskars har förberett organisationen och kostnadskostymen på ett bra sätt för att kunna dra nytta av en återhämtning i efterfrågan.
Risken är bara att den dröjer och inte blir speciellt stark. Att det i bästa fall lossnar på allvar först i slutet på året är dessutom lite avkylande på ett köpsug som finns där givet den ganska beskedliga värderingen om prognoserna slår in. P/e-talet i år ligger strax över 14 och direktavkastningen är bra med över 5 procent.
Starka varumärken, ganska låg värdering och chans för en comeback i konsumtionen är något att ta fasta på för optimisten. Potentialen finns där helt enkelt, men den kommer att vara vilande en tid framåt och i mina ögon är uppsidan lite för liten med tanke på svårigheterna historiskt att få fart på tillväxten.
Väntan riskerar att bli lite för lång för att det ska bli ett köpråd. Avvakta med Fiskars.
Fiskars
Börsvärde: 1,3 miljarder euro
Aktiekurs: 16,08 euro (stängningskurs 10 mars)
Rekommendation: Avvakta
För: Starka varumärken och kostnadsbesparingar kan ge skjuts om konsumtionen piggnar till mot slutet av året.
Emot: Har haft svårt att växa och ett stort beroende av fjärde kvartalet innebär en avvaktande period innan det (eventuellt) lossnar.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Analysen publicerades först i vårt tryckta magasin Finansmagasinet. Vill du också kunna läsa våra analyser där, teckna en prenumeration.
