
Koenigsegg planerar börsnotering – värderas till 9,2 miljarder
Familjeflottan blir första lyxbolaget på börsen.
Halldora von Koenigsegg är mitt uppe i arbetet med att göra familjebolaget redo för börsen. EFN Finansmagasinet for till Ängelholm för att ta reda på vilket värde som egentligen ska noteras.
Halldora von Koenigsegg sätter bestämt ned den benvita gymnastikskon på den asfalterade stigen som går upp mot helikopterplattan.
Det är skånsk sensommarvärme i Ängelholm och bakom henne tronar familjens livsverk upp.
Hon går i rask takt upp emot plattan och till nästa punkt på den späckade dagordning.
Just den här platsen är en rest från den nedlagda flygflottiljen som nu nyttjas av bolagets kunder.
Till yrke har Halldora von Koenigsegg att förverkliga sin mans pojkdröm.
Nu som styrelseordförande för Koenigsegg och bolagets bolagets operationella direktör. Hon beskrivs som taktikern och maken Christian von Koenigsegg som vd och strateg.
Inramning är viktigt och i allt vi gör finns en tanke.
Nu är de i mitt förberedelserna för att göra bolaget börsfärdigt.
– Halldora, en chansning, visst äger du en eller fler produkter med texten ”Queen of fucking everything” på?

Frågan kommer från EFN:s utsände. På en intern övning presenterades nyligen Axel Johnson-sfärens överhuvud Antonia Ax:son-Johnson med just de orden. Halldora von Koenigsegg ställer sig till rätta framför fotografen.
Hon ler mot solen.
Svaret kommer reptilsnabbt.
– Inga faktiskt. Men jag kan förstå varför du frågar.
Rummet är fortfarande oinrett och vetter ut mot fabriksgolvet från andra våningen. Här ska det bli en ateljé för finmekanik. Om det går att slå fast att djävulen sitter i detaljerna, det låter bättre på engelska, och att allt i en framtida notering handlar om detaljer framhäver Halldora von Koenigsegg just detaljerna i framgångsrik bilproduktionen. I det här rummet ska inom kort ”chrono cluster” utvecklas, med andra ord instrumenteringen i bilen.
– Det ser väldigt tjusigt ut när de här byggs ihop och därför vill vi visa upp dem i en ateljé för våra kunder. Inramning är viktigt och i allt vi gör finns en tanke.

Halldora von Koenigsegg
Ålder 49 år.
Utbildning Marknadsföring och ekonomi från IUU, examen 1997.
Familj Gift med Christian von Koenigsegg, två söner (2001 och 2005), ett barnbarn (2024).
Uppdrag Styrelsemedlem Plejd, ordförande riksstyrelsen Företagarna, styrelseordförande Koenigsegg Automotive AB samt bolagets operationella direktör, verksamhetschef Halldora Wines.
Intressen Vinodling, spendera tid med familj och hunden Knut.
På Koenigseggs är allt vitt eller svart. Det är sterilt och antiseptiskt. Det är designat och genomarbetat.
– Att driva en sådan här fabrik handlar om fem stycken S, säger hon med emfas, det är faktiskt vad allting handlar om här på Koenigsegg.
Metoden är japansk och bärande inom leanfilosofin.
– Varannan vecka går vi rond och kollar så att det efterlevs och då ska allting vara på sin plats.

Halldora von Koenigsegg ser ut över en av produktionslinjerna. Här går det att se hur bilarna tar form och hur de steg för steg utvecklas och personifieras för att 30 dagar efter att den handgjorda tillverkningen påbörjats höra det rasande tjutet från motorerna när de provkörs på Ängelholms gator.
– Just i dag skulle jag säga att jag inte gillar att det står kartonger på marken där borta. Det finns tejpmarkeringar för var saker ska vara och inget ska ligga på en annan plats än det. Sedan finns det ”red tags” för saker som inte har en plats utan används tillfälligt.
– Ibland när det är full produktion går det inte att följa detta helt. Det blir som det blir där hemma. Ibland ser det ut som inför en visning och ibland som om människor faktiskt bor där. Så är det även här.
Vem är ansvarig för att påpeka det?
– Ja, jag kommer göra det nu i alla fall.
Är de rädda för dig på golvet?
–Absolut inte. Jag är världens snällaste. Däremot måste vi ibland påminna varandra om att Koenigsegg handlar om hög precision. På en säkerhetskritisk lina i en fabrik kan man inte ha en dålig dag på jobbet eller göra någonting halvdant. Allt måste ske enligt alla protokoll och rutiner och det får inte bli slentrian i något alls. Därför är kontroll och uppföljning viktigt här, vi ska vara på tårna.
Halldora von Koenigsegg berättar om gånger hon tror sig ha kört barnen till skolan och kommit fram till sin arbetsplats och sedan glömt att lämna av dem.
Så ska det inte gå till i hennes fabrik.
Under september körs den 100:e modellen av Jesko ut från fabriken.
De fem S:en
SORT– ta bort onödiga saker från arbetsplatsen.
SET IN ORDER – organisera verktyg och material så de blir enkla att komma åt.
SHINE – städa arbetsplatsen och följ upp regelbundet.
STANDARDIZE – hitta regelbundenhet i arbetssätt.
SUSTAIN – håll disciplin och göra de fem S:en till en vana.
Inte vem som helst får köpa
Det finns faktiskt inget att köpa på Koenigsegg nu.
Bilarna säljs i begränsade serier och priset är mellan 25–40 miljoner kronor beroende på utförande och tillbehör. Modellen Sadair’s Spear byggs i 30 exemplar. Jesko i 125 exemplar.
– Alla är oftast sålda innan en serie släpps. Oftast är det tidigare kunder, vi ser dem som ambassadörer som väntar. 20 procent betalas vid beställning och ytterligare 20 procent när vi påbörjar serien. Sedan bygger vi och levererar dem och det är därför vi inte har något att sälja just nu.
– Vi är noga med vilka som får köpa våra bilar. Det finns en risk att köp sker som spekulation och att bilarna säljs vidare innan de lämnat fabriken och det gör vi allt för att begränsa. Sedan har vi stora skyldigheter att se till så att diktatorer eller kriminellt kapital inte ligger bakom ett köp av en Koenigsegg.
Klart är att en sak kan komma att saluföras rejält inom något år.
Aktier.
Och Koenigseggs kunder är både rika och besatta.
– Börsen är en het fråga. Vi arbetar nu för att göra Koenigsegg börsfärdigt och vi ska lägga en plan för att kunna göra det på ett par års sikt.
Koenigsegg räkenskapsåret 2024
Omsättning 1 420 mkr.
Resultat 35 mkr.
Återförsäljare i antal länder 23.
Antal anställda 860.
Värdering 9,2 mdkr post money efter en emission på 715,6 mkr i september 2024.

Här har vägen mot börsen börjat
– Två till tre år framåt, något sådant, handlar det om. Vi vill ge bolaget förutsättningar men vi har ingen önskan att sälja det i sin helhet. Vi vill fortsätta att vara majoritetsägare, men vi behöver en enklare handelsplats för delägare och för att underlätta vårt incitamentsprogram mot personalen som gör att de kan köpa aktier i framtiden, säger Halldora von Koenigsegg.
Det finns handel med Koenigseggaktier i dag. Enligt Fredrik Roos på Monitor Capital Markets värderas bolaget till strax under 10 miljarder kronor. Just nu ska en post om 10 000 aktier mäklas genom hembud.
– Bolaget är välkänt och med en erkänd produkt så det finns personer som ringer på eget bevåg och vill köpa aktier och på det sättet är det ett populärt bolag.
Men vad är det som noteras?
Hampus Engellau är fordonsanalytiker på Handelsbanken och skrattar till åt frågan, och tillägger: noteras bolaget då går det att se fram emot riktigt bra kapitalmarknadsdagar i alla fall.
– Jag tror att det är en bra idé att de noteras. Men de skulle inte hamna under kategorin bilar utan luxury goods. Det betyder att de skulle kunna få en högre värdering än ett bilbolag. Sedan ska man komma ihåg att det i sammanhanget är ett litet bolag och det skulle också spela in.
Är Koenigsegg en biltillverkare?
– Ja, men vad används deras bilar till? Knappast för att köra till jobbet. Det är en något man samlar eller investerar i. En del kan säkert hävda att det är konst. Så där kan man hålla på och filosofera.
Första svenska lyxbolaget på börsen
Så frågan är vad värdet hos Koenigsegg är?
Lyx?
Teknik?
Varumärke?
Det är inte helt lätt att reda ut. Klart är att de har gett sig in i ett segment där lyx är hygien. De har dragits dit för farten, det vill säga tekniken, och i den andan utvecklar de egen batteriteknik. Allt i fabriken handlar om att lyx ska konsumeras. Låter det för vulgärt? Kalla det något annat?
Prestige?
Hög kvalitet?
Premium?
Therese Nyrén är oberoende börsexpert, och fram till nyligen fondförvaltare för Lucy Global Fund. Hon menar att vi inte har någon historia av svenska lyxbolag som börsnoterats men att Koenigsegg har alla förutsättningar att lyckas.
– Lyxmarknaden är utmanande just nu och det kan ta tid innan vi ser en tydlig återhämtning, särskilt eftersom resande och konsumtion från Asien har minskat. Samtidigt finns det långsiktiga möjligheter. Det är viktigt att skilja på de mest exklusiva varumärkena, som Hermès och Ferrari, som har en stark motståndskraft, och de mer ”aspirerande” lyxbolagen som är betydligt mer känsliga för konjunkturen. Inom lyxbilar är Ferrari ett bra exempel på hur exklusivitet och begränsad produktion skapar stabil efterfrågan även när marknaden i övrigt är pressad.
Det är viktigt att skilja på de mest exklusiva varumärkena, som Hermès och Ferrari, som har en stark motståndskraft, och de mer ”aspirerande” lyxbolagen som är betydligt mer känsliga för konjunkturen.
När Jaguar valde att göra en påkostad re-branding lät kritiken inte vänta på sig. Man menade att det brittiska bilmärket förberedde sig för kraftigt på att tjäna pengar på annat än bilar.
Den invigde kunde dra paralleller till Hermès. Det franska modemärket som förtjänstfullt lyckats med förändringen att på 1800-talet sälja sadlar till att bli ett brett modemärke samtidigt som bilen lanserades och hästen, i det avseendet, blev omodern.
– Brand expansion är ett sätt där man långsamt sträcker sig in i andra kategorier. Villkoret är dock att de fortsätter att tillverka bilar. Annars går man i fällan som Jaguar gjorde. Alltså utöka, skifta, expandera gärna men glöm inte att det måste göras inkrementellt, säger Nils Wimby, Mindshare.

Koenigsegg är redan och nosar på de här intäkterna.
Exempelvis har de redan samarbete med Lego och Happy Socks.
– Det är två mycket intressanta exempel på samarbeten som vi gör. Lego tar alla kostnader inklusive att hitta tekniska lösningar för att våra bilar ska göras om till legomodeller. Sedan får vi procent på intäkten. Det är en bra affär, säger Haldora von Koenigsegg Längs med väggen står ett par Koenigseggskidor.
– Det är en one-off som vi gjorde med Åre Skidfabrik. Vi skulle kunna göra mycket med vårt attraktiva varumärke.
Avklarat av Koenigsegg:
• Rekryterat ny CFO. (Johan Ekdahl börjar som CFO den 2 november. Han kommer närmast från Volvo Cars.)
• Konverterat till IFRS (International Financial Reporting Standards).
• Ökad intern kontroll.
• ISO 9001-certifierade (internationell standard för kvalitetsledningssystem).
• Lanserat incitamentsprogram till anställda.
• Ny teknisk platå.
• Breddat till flera produktionslinjer för att parallellt kunna producera flera olika bilmodeller.

Ta en titt på balansräkningen
Till anläggningen i Ängelholm vill man addera ett upplevelsecenter.
– Vi märker att det finns en attraktionskraft kring det vi gör. I somras hade vi en tillfällig utställning som drog 10 000 besökare. Här tror vi att vi kan växa inom ett nytt segment som kan göra anläggningen här ännu mer spännande och tillgänglig.
Dessutom har paret privat köpt en vingård precis i närheten och plöjt ned miljoner för att nästa sommar kunna producera ett eget vin.
För övrigt återfinns närmare 30 bilar av det egna lyxmärket i balansräkningen. En del är prototyper, andra demobilar. I de här kretsarna drar det lätt i väg och omkring 500 miljoner kronor är värdet av det egna innehavet. Några står uppställda i det enorma ”war room” som utgör entrén till fabriken. Kanske har du kommit hit med egen helikopter och landat på den gigantiska före detta militärplattan utanför. Kom du med eget flygplan finns en separat ingång från Ängelholms flygplats.

Christian von Koenigsegg passerar i korridoren. Sedan andra året på Skandinaviska skolan i Bryssel har de varit ett par. Ska de njuta av en biltur på Bjärehalvön tar de inte någon av de egna bilarna utan en Mazda Miata som de haft sedan de träffades. För 18 månader sedan kom det första barnbarnet och Halldora von Koenigsegg berättar att hennes 85-åriga mormor just nu är i Grekland på semester.
Det gör fem generationer.
– Barnen är involverade i verksamheten och vår äldste son arbetar som creative director och är ansvarig för alla utställningar och material kring varumärket och bildesign och vår yngste son har precis börjat på förmonteringen och arbetar med att bland andra montera ihop vindrutetorkare.






