Efter rapportsmällen – så många kronor delar AB Volvo ut i vår
AB Volvos aktie rasar efter en rapport där det nuvarande utmanande läget på lastbilsmarknaden skapar oro bland investerare. Men i grunden står den tunga fordonsjätten starkt och i vår väntar en ny jätteutdelning för ägarna. Här är EFN:s bedömning för hur stor den ordinarie respektive extrautdelningen blir.

Det finns tre huvudsakliga besvikelser i AB Volvos rapport som gör att aktien faller kraftigt på fredagen.
Den första är pessimistiska marknadsutsikter. Orderingången på lastbilar i kvartalet är betydligt lägre än väntat och marknadsprognoserna för både Europa och Nordamerika under 2026 är lägre än vad många förväntat sig. Den kortsiktiga underliggande efterfrågan styr inte Volvo självt över men det påverkar oundvikligen aktien.
Den andra besvikelsen är att rörelsemarginalen för koncernens största affärsområde lastbilar är klart lägre än förväntat, 9,1 procent jämfört med snittprognosen på 9,9 procent i Infronts analytikersammanställning. Troligen är utmaningarna i Nordamerika en viktig anledning till marginalpressen. I ett historiskt perspektiv är 9,1 procent i lastbilsmarginal i rådande konjunkturläge ett styrkebesked.
Volvos operationella kassaflöde var negativt i kvartalet. Det tredje kvartalet är säsongsmässigt ett svagt kvartal sett till kassaflöde men att det skulle vara negativt låg inte i förväntningarna.
Då uppstår mycket attraktiv långsiktigt köpläge
Det finns även flera positiva saker i rapporten. Det mest tydliga är att Volvokoncernen som helhet presenterar ett högre justerat rörelseresultat än analytikernas förväntningar. De mindre affärsområdena Anläggningsmaskiner, Bussar och Penta överraskar klart positivt, vilket kompenserar för svagheten från Lastbilar. Detta visar på styrka och bredd i koncernen.
Något som är positivt är att Volvo i ett svårt omvärldsläge gör det mesta rätt och bygger en stark koncern för framtiden. Ett exempel är att koncernens marknadsandel på tunga lastbilar i Europa fortsätter öka och nu är cirka 30 procent. Ett annat exempel är att den fortsatta tillväxten i serviceförsäljningen.
Det finns ingen orsak för långsiktiga aktieägare att bli stressade av dagens rapport. Volvo står mycket starkt i ett turbulent omvärldsläge och aktien blir en tydlig vinnare när efterfrågan i framför allt Nordamerika förbättras. Det sker sannolikt under 2026. Men skulle totalmarknaden i Nordamerika under 2026 bli så svag som Volvo förutspår blir konsekvensen en ketchupeffekt i efterfrågan under 2027 eftersom alla lastbilsflottorna då är så ålderstigna att nybeställningar är ett måste. Det underliggande behovet av lastbilstransporter har inte minskat vilket oundvikligen gör att beställningarna av nya lastbilar måste öka vid något tillfälle.
Kassan fortsatt stark
Volvos finansiella ställning är, trots det svagare kassaflödet i kvartalet, fortsatt mycket stark. Nettokassan i industrirörelsen uppgår till över 45 miljarder kronor, vilket visserligen är mindre än förra året då den var 62,9 miljarder. Men flera faktorer gör att nettokassan är betydligt mer "gripbar" för styrelsen nu vid ett beslut om utdelning, jämfört med för ett år sedan. En faktor är att uppemot 5 miljarder kronor av kassan fram till försäljningen av kinesiska SDLG har varit inlåst i Kina, nu när försäljningen är slutförd är miljarderna helt disponibla.
En andra faktor är att Volvo har tagit 5 miljarder kronor från industrirörelsens nettokassa till att kapitalisera upp sin kundfinansieringsrörelse, Financial Services. Det innebär, allt annat lika, att resterande kapital i nettokassan i mindre utsträckning behöver reserveras för behov i finansieringsrörelsen.
En tredje faktor är att Volvo har kortat ner betaltiderna till sina underleverantörer, vilket minskat nettokassan med 2 miljarder kronor.
Trots att nettokassan har en högre kvalitet kvarstår frågan om Volvo våren 2026 kan upprepa årets utdelningsnivå på 37 miljarder kronor, eller 18,50 kronor per aktie.
Så mycket pengar kan AB Volvo dela ut
Här är EFN:s utdelningsprognos:
Nästan allt talar för att Volvo höjer sin ordinarie utdelning från 8,00 kronor till 8,50 kronor per aktie i vår. Volvo-ledningen vill vara konsekvent i sin utdelningspolitik, och ända sedan våren 2022 har den ordinarie utdelningen höjts med 50 öre per år. Baserat på utsikterna för 2026 som Volvo presenterade i rapporten är det sannolikt att extrautdelningen halveras från 10,50 kronor ifjol, sannolikt till 5 kronor. Det innebär sammanlagt 13,50 kronor per aktie, det motsvarar sammanlagt 27 miljarder kronor och med den nivån har Volvo en stor nettokassa kvar även efter utdelningen betalas ut i vår. En utdelning på 13,50 kronor per aktie motsvarar en direktavkastning på 5 procent baserat på nuvarande aktiekurs.
Volvos utdelningar sedan 2021
År för utbetalning | Ordinarie | Extrautdelning |
|---|---|---|
2026 | 8,5* | 5* |
2025 | 8 | 10,5 |
2024 | 7,5 | 10,5 |
2023 | 7 | 7 |
2022 | 6,5 | 16 |
2021 | 6 | 9 |
*EFN:s prognos |
För den långsiktiga investeraren är det efter raset på fredagen nu ett ypperligt köpläge i aktien. I ett klart negativt scenario gör Volvo ett justerat rörelseresultat på 50 miljarder kronor nästa år. Baserat på den prognosen värderas bolaget, justerat för nettokassan, till en multipel på 9 (EV/EBIT). Det är attraktivt i botten av en cykel givet Volvos starka finansiella ställning, höga direktavkastning, underliggande lönsamhet och det faktum att Volvos vinst kommer att stiga snabbt när volymerna kommer tillbaka på lastbilssidan.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
