Kraschen kommer olägligt för krisdrabbade Boeing
Det finns ingenting som pekar direkt mot att flygplansmodellen hade något med flygkraschen i Sydkorea att göra.
Men trots det kommer olyckan olägligt för det redan hårt pressade flygplanstillverkaren Boeing.
– De har fått en stämpel på sig som är svår att tvätta bort, de tappar beställningar på det också, säger flygexperten Jan Ohlsson till TT.

Lion Air-kraschen i oktober 2018 och Ethiopian Airlines-olyckan i mars 2019 var starten på en kris för flygplanstillverkaren Boeing som de ännu inte lyckats ta sig ur.
Gemensam nämnare för de två dödliga krascherna, som resulterade i sammanlagt 346 dödsfall, var Boeings 737 MAX-flygplan som belades med ett globalt flygförbud efter olyckorna.
Dagens olycka i Sydkorea ser inte ut att ha något med själva flygplanstypen, en Boeing 737-800, att göra, men enligt flygexperten Jan Ohlsson kommer den ändå vid ett dåligt tillfälle för flygplanstillverkaren.
– Boeing är i en djup svacka som de inte riktigt har lyckats reda ut. De skär ner och försöker samtidigt att öka produktionen. De är stressade över att få ut flygplan i tid och då gäller det att det återigen inte blir fusk, säger Ohlsson.
Boeings kriser under de senaste åren har enligt Ohlsson lett till att konkurrenten Airbus kommit ikapp och förbi. Och som om inte det vore nog så ser det ut att dyka upp fler problem framöver.
– Det är politiskt viktigt för Kina och Ryssland att bygga egna plan. Ryssland är inte så bra på det, men kineserna kommer att bli en farlig konkurrent ganska snart. Se bara på bilbranschen, säger han.
