Kreditjättarna rustar för sämre tider
De stora kontokortsföretagen i USA förbereder sig för dåliga tider. De bygger upp buffertar och stramar åt villkoren, rapporterar Wall Street Journal.
– Det är en viktig indikation på att ekonomin bromsar in, säger Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB.


Effekterna av Donald Trumps handelskrig har ännu inte visat sig i de stora kontokortsföretagens resultat, som ger en inblick i konsumtionsmönstren. Men bolagen förbereder sig för en ekonomisk inbromsning, rapporterar Wall Street Journal.
Dåliga tider kan leda till att kunder både konsumerar mindre och får svårt att betala sina räkningar.
Jättar som JP Morgan Chase och Citigroup bygger därför upp buffertar, Synchrony stramar åt lånevillkoren och U.S. Bancorp försöker hitta rikare kunder som klarar en ekonomisk nedgång bättre, skriver tidningen.
Bolagen rapporterade högre vinster under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året. Amerikanerna fortsatte att spendera pengar och låna pengar samt skaffa nya kontokort i större utsträckning än förra året. Detta alltså innan Domald Trump började höja tullar massivt.
Amerikanerna fortsätter att handla – än så länge
Också finansmagasinet Fortune rapporterar om detta under rubriken ”Amerikanska konsumenter fortsätter att köpa som galningar, men de största kontokortsbolagen lägger undan pengar för dåliga tider”.
– Fokus just nu ligger på framtiden som uppenbarligen är ovanligt osäker, säger Jeremy Barnum, finanschef på JP Morgan Chase, i samtal med analytiker efter senaste kvartalsrapporten.
Även om pengarna rullar in än så länge ser bolagen varningstecken. Konsumenter håller igen på inte nödvändiga utgifter som semesterresor, enligt American Express och Citigroup.
– Konsumenterna fortsätter att vara elastiska och omdömesgilla när det gäller utgifter. Vi ser en förändring i riktning mot nödvändigheter och från resor och underhållning, säger Mark Mason, finanschef på Citigroup, också han i samtal med analytiker efter rapporten.
JP Morgan bedömer att risken för recession är 60 procent och ökar sin buffertfond för kreditförluster med 973 miljoner dollar till totalt 27,6 miljarder dollar, skriver Fortune.
Flera amerikanska undersökningar visar att människor under de senaste månaderna har blivit alltmer pessimistiska inför den ekonomiska utvecklingen i USA och har fått allt mindre förtroende för landets ekonomi. Ett index som visar ”konsumenters känsla” sjönk från 64,7 i februari till 57 i mars, den lägsta nivån sedan 2022, enligt University of Michigan.

Men än så länge avspeglar sig detta inte i konsumenternas beteende.
– Konsumenterna är fortfarande massivt med i spelet, säger Brian Moynihan, vd på Bank of America, till investerare.
Kontokortbolagens senaste kvartalsrapporter visar på plus. American Express rapporterar en ökning på 7 procent i kortinnehavarnas utgifter under årets tre första månader och att den utvecklingen fortsätter också i april.
– Vi har redan börjat se svaghetstecken i den amerikanska ekonomin. Så det är naturligt att finansinstitut börjar se över situationen. Det speglar vad som redan sker och vad som kommer att ske, säger Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB.
– De flesta räknar med att ekonomin bromsar in, så de förbereder sig och bygger buffertar. Det är en viktig konjunkturindikation, en bra indikation på vart ekonomin är på väg, säger han.
"Påverkar också den svenska ekonomin"
Robert Bergqvist påpekar att USA:s centralbank i sin senaste konjunkturrapport beskriver läget som att ekonomin redan är i en inbromsningsfas. Också Internationella valutafonden förutspår lägre tillväxt för världsekonomin efter Donald Trumps tullar.
– USA är världens största ekonomi och var ett väldigt draglok för världsekonomin åtminstone till början av året. Nu är det stor sannolikhet för att vi tappar det dragloket. Det påverkar naturligtvis också den svenska ekonomin, säger han.
Samtidigt säger Mastercards vd Michael Miebach att han inte ser att konsumenterna köper mindre trots alla uppgifter om att människor är oroliga för ekonomin. Han förklarar att hans bolag noterar en ökning på 1,4 procent i kundernas utgifter under mars.
Michael Miebach säger på Semafor World Economy Summit att även om kortinnehavare vill skära ned sina utgifter ”vill de ändå göra den där resan”.
– Vi ser ingen förändring i nuläget, säger han, enligt sajten Pymnts.
Han understryker att Mastercard verkar i 210 länder och områden – och att detta fungerar som en buffert i händelse av en inbromsning i världsekonomin.
Både Visas och Mastercards bolag i Skandinavien och Baltikum avböjer att kommentera uppgifterna om de amerikanska kontokortsföretagen.
De åtta största utgivarna av kontokort i USA
Siffrorna avser inköpsvolym 2023.
1. Chase: 1,25 biljoner dollar
2. American Express: 1,12 biljoner dollar
3. Citi: 593,8 miljarder dollar.
4. Capital One: 575,4 miljarder dollar
5. Bank of America: 494 miljarder dollar
6. Discover: 217,9 miljarder dollar
7. U.S. Bank: 200,2 miljarder dollar
8. Wells Fargo: 192 miljarder dollar
Källa: U.S. News & World Report
Följ taggar
