Prenumerera

Krisläge: Kinas drag kan orsaka tvärstopp i elbilsindustrin

Kinas nya exportrestriktioner på magneter och sällsynta jordartsmetaller hotar att slå hårt mot både elbils- och försvarsindustrin.
Om leveranserna uteblir riskerar fordonsproduktionen att tvärstanna redan i sommar.
– Vi kommer få se verkliga problem i bilindustrins leveranskedja, säger metallhandlaren Jan Giese till Financial Times.

Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Kinas exportrestriktioner riskerar att slå hårt mot elbilsindustrin. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 20 apr. 2025, 11:56Uppdaterad: 20 apr. 2025, 14:43
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Bland de ämnen som nu omfattas av de kinesiska kontrollerna finns tungmetaller som dysprosium, terbium och samarium – kritiska komponenter i de magneter som används i allt från elbilar och vindkraftverk till missiler och drönare.

Restriktionerna, som infördes i början av april, innebär att exportörer måste söka licens för varje enskild leverans. Dessutom förbjuds återexport till USA.

Beslutet ses som ett direkt svar på Donald Trumps kraftiga tullar på kinesiska varor, och flera bedömare beskriver åtgärden som ett av Pekings mest kraftfulla motdrag hittills i det pågående handelskriget.

Lagren bedöms räcka i 3–6 månader

En högt uppsatt chef i bilindustrin varnar för att konsekvenserna kan bli kännbara – inte minst för amerikanska tillverkare.

– Det är en form av vedergällning där den kinesiska regeringen kan säga: ”Okej, vi tänker inte längre svara med samma tullsats, men vi ska skada er i USA och vi kommer att ge incitament åt företag att vädja till sina egna regeringar att ändra tullpolitiken”, säger han till Financial Times, och beskriver allvaret som ”en sjua eller åtta” på en tiogradig skala.

Lagren av sällsynta jordartsmetaller bedöms i nuläget räcka i tre till sex månader, enligt branschbedömare. Men i bilindustrin kan vissa tillverkare ha så lite som två månaders förbrukning i reserv. Det har satt fart på en kapplöpning om att bunkra upp material eller hitta nya leverantörer – vilket inte är enkelt, då Kina dominerar bearbetningen av de tunga metallerna nästan totalt.

– De befintliga lagren räcker inte för att undvika potentiella störningar i fordonsindustrins leveranskedjor, säger en japansk regeringstjänsteman till FT.

Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reporter[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;