Krisläge: Kinas drag kan orsaka tvärstopp i elbilsindustrin
Kinas nya exportrestriktioner på magneter och sällsynta jordartsmetaller hotar att slå hårt mot både elbils- och försvarsindustrin.
Om leveranserna uteblir riskerar fordonsproduktionen att tvärstanna redan i sommar.
– Vi kommer få se verkliga problem i bilindustrins leveranskedja, säger metallhandlaren Jan Giese till Financial Times.


Bland de ämnen som nu omfattas av de kinesiska kontrollerna finns tungmetaller som dysprosium, terbium och samarium – kritiska komponenter i de magneter som används i allt från elbilar och vindkraftverk till missiler och drönare.
Restriktionerna, som infördes i början av april, innebär att exportörer måste söka licens för varje enskild leverans. Dessutom förbjuds återexport till USA.
Beslutet ses som ett direkt svar på Donald Trumps kraftiga tullar på kinesiska varor, och flera bedömare beskriver åtgärden som ett av Pekings mest kraftfulla motdrag hittills i det pågående handelskriget.
Lagren bedöms räcka i 3–6 månader
En högt uppsatt chef i bilindustrin varnar för att konsekvenserna kan bli kännbara – inte minst för amerikanska tillverkare.
– Det är en form av vedergällning där den kinesiska regeringen kan säga: ”Okej, vi tänker inte längre svara med samma tullsats, men vi ska skada er i USA och vi kommer att ge incitament åt företag att vädja till sina egna regeringar att ändra tullpolitiken”, säger han till Financial Times, och beskriver allvaret som ”en sjua eller åtta” på en tiogradig skala.
Lagren av sällsynta jordartsmetaller bedöms i nuläget räcka i tre till sex månader, enligt branschbedömare. Men i bilindustrin kan vissa tillverkare ha så lite som två månaders förbrukning i reserv. Det har satt fart på en kapplöpning om att bunkra upp material eller hitta nya leverantörer – vilket inte är enkelt, då Kina dominerar bearbetningen av de tunga metallerna nästan totalt.
– De befintliga lagren räcker inte för att undvika potentiella störningar i fordonsindustrins leveranskedjor, säger en japansk regeringstjänsteman till FT.
