Svenska Mercedes-vd:n kritiseras för Kinaplan
Konkurrenteren BMW drar ifrån Mercedes-Benz resultatmässigt.
Nu ökar pressen på biltillverkarens vd Ola Källenius – som fokuserar på att vända trenden i Kina, enligt tyska Handelsblatt.

Mercedes-Benz svenska vd har under det senaste året varit pressad och föremål för kritik mot beslut om bland annat modellutbud och återkallelser till följd av produktionsfel.
Enligt tyska Handelsblatt, vars uppgifter även återpubliceras av DI, har Ola Källenius vid ett möte i början av juli gjort klart för fordonskoncernens ledning att han anser att produktionskostnaderna i Kina måste sänkas för att kunna förbli konkurrenskraftiga i landet, vilket är avgörande för att trygga framtida vinst.
Källenius ser enligt Handelsblatt ett scenario framför sig under de kommande åren där majoriteten av de omkring 130 bilmärken som konkurrerar på den kinesiska marknaden slås ut och minskar till så lite som ett tiotal.
Fler kinesiska leverantörer
Planen blir nu att sänka kostnaderna för tillverkning i landet med 30 000–40 000 kronor per fordon, något som uppges bli möjligt genom att använda fler lokala underleverantörer i Kina – vilket enligt Handelsblatt väcker kritik inom Mercedes, som av en högt uppsatt chef beskrivs bli "allt mer kinesiska".
Osäkerhet till följd av tullar och en avvaktande marknad i Kina har bidragit till Mercedes-Benz vinst halverats under första halvan av 2025. Rörelsemarginalen uppgår till 5,3 procent – långt ifrån ett uppsatt mål på 15 procent.
BMW:s nettoresultat på 1,3 miljarder euro är nu högre än Mercedes-Benz dito med en närmare 2 procent högre rörelsemarginal.
Följ taggar
