Lägre försäljning för Volvo Cars i oktober: ”Utmanande marknad”

Volvo Cars globala försäljning, mätt i antal bilar, minskade med 2 procent i oktober 2025 i jämförelse med samma månad året innan. Totalt såldes 60.455 bilar under månaden.
Det framgår av ett pressmeddelande.

Håkan Samuelsson är vd Volvo Cars. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Månadens försäljningssiffror speglar fortsatta utmanande marknadsförhållanden, uppger Volvo Cars försäljningschef Erik Severinson, enligt pressmeddelandet.

"Vi ser dock positiva tecken på den mycket konkurrensutsatta kinesiska marknaden, understött av ökade leveranser av den nya laddhybriden XC70. Jag är också nöjd med denna månads ökade efterfrågan i Europa och mindre marknader i resten av världen, speciellt för helt elektriska bilar, vilket bidrar till en positiv utveckling i dessa regioner", kommenterar han.

Erik Severinson hänvisar också de svagare siffrorna i USA till avskaffandet av skattelättnader för elbilar, vilket han påpekar inte bara påverkade Volvo Cars utan hela bilindustrin.

Andelen helt eldrivna bilar uppgick till 23 procent under månaden och andelen laddhybrider stod för 26 procent.

Under årets första tio månader har Volvo Cars försäljning därmed minskat med 5 procent, jämfört med motsvarande period i fjol, till 317.977 bilar.

I september var XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 18.123 bilar, följt av XC40/EX40 och XC90.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;