Lägre vinst för Traton – sänker helårsprognos
Lastbilstillverkaren Traton hade lägre resultat, men högre orderingång, i andra kvartalet. Föga förvånande drabbades de även av kvartalets återkommande tema: Valutaeffekter.

En minskad försäljning i kombination med ett lägre kapacitetsutnyttjande inom lastbilsproduktionen bidrog till lastbilskoncernen Tratons resultatminskning under årets första sex månader.
Det skriver Traton i halvårsrapporten.
"Därtill påverkade valutaeffekter, särskilt den svenska kronans förstärkning, rörelseresultatet och rörelsemarginalen", skriver bolaget.
På torsdagskvällen sänkte Traton sina helårsutsikter och meddelade att intäkterna under det första halvåret uppgick till 21,9 miljarder euro (23,4), vilket motsvarar en minskning med 6 procent jämfört med föregående år.
Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1,4 miljarder euro (2,1). Den justerade rörelsemarginalen minskade till 6,3 procent (9,1), jämfört med första halvåret 2024.
Scania visade en justerad rörelsemarginal på 9,7 procent under första halvåret (14,5).
Den justerde rörelsemarginalen inom MAN Truck & Bus uppgick till 6,4 procent (8,2), inom International Motors sjönk marginalen till 2,8 procent (3,9) medan Volkswagen Truck & Bus ökade sin marginal till 13,0 procent (11,8).
Lastbilskoncernen Traton har justerat produktionen för att anpassa sig till den osäkra marknaden och kundernas försiktiga hållning.
Det uppger Tratons finanschef Michael Jackstein i halvårsrapporten.
"Som svar på den svaga efterfrågan har International Motors tagit bort det andra skiftet vid sin produktionsanläggning i Mexiko, där Class 8-lastbilar tillverkas", skriver han.
Vidare har Scania ytterligare minskat sina globala produktionskapaciteter.
På torsdagskvällen justerade Traton ned sina utsikter för helåret 2025 baserat på bolagets resultat under det första halvåret och mot bakgrund av de fortsatt utmanande marknadsförhållandena under andra det halvåret.
Traton uppger att de främsta orsakerna till nedjusteringen är osäkerheter kring USA:s tullpolitik, den fortsatt svaga ekonomiska situationen i Europa och växande utmaningar i Brasilien. Detta leder till en större försiktighet hos kunderna än väntat och särskilt för den nordamerikanska lastbilsmarknaden (>6 ton) förväntar sig Traton nu en betydande nedgång, skriver bolaget pressmeddelandet.
Tratons volymförsäljningen och intäkter för helåret 2025 väntas nu utvecklas inom intervallet -10 procent till 0 procent, från tidigare prognos inom intervallet -5 procent till +5 procent.
Den justerade rörelsemarginalen förväntas ligga inom intervallet 6,0-7,0 procent. Tidigare prognos låg på mellan 7,5 procent och 8,5 procent.
Vidare väntas nettokassaflödet inom Traton Operations hamna inom intervallet 1,0-1,5 miljarder euro under 2025. Tidigare låg prognosen på mellan 2,2 och 2,7 miljarder euro.