Liten utklassar stor i klädmatchen
Det blev en knock-out-seger när två av börsens klädhandlare gick upp i rapportringen mot varandra på torsdagen. Medan RVRC växer tvåsiffrigt, tar andelar och har en lönsamhet långt över sitt mål fortsätter H&M att hänga på repen.


Zalandos omvända vinstvarning för två veckor sedan, där bolaget vittnade om stark kundtillväxt och höjde sin egen guidning för både omsättning och vinst, hade skruvat upp förhoppningarna inför branschkollegornas rapporter. Två av dem gick upp i ringen på torsdagen: friluftsinriktade RVRC och modebjässen H&M.
Visserligen tävlar de i helt olika viktklasser men att vara tung och trögrörlig är inte alltid en fördel i den här sporten, vilket återigen blev tydligt under det gångna kvartalet.
Medan RVRC växte med 11 procent i lokal valuta visar H&M en tillväxt på 3 procent. RVRC drar nytta av att man är helt onlinebaserade, bara har skrapat på ytan på många marknader och tar marknadsandelar. Samtidigt brottas H&M med att ställa om sitt stora globala butiksnätverk och jämfört med ett år tillbaka har man stängt 116 butiker och har nu totalt 4 253 stycken, med fler stängningar att vänta. Onlineandelen ligger kvar kring 30 procent.
Olika affärsmodeller, olika lönsamhet
De olika affärsmodellerna, där RVRC hoppar över butiksledet och säljer direkt till slutkunden, ger också helt olika marginaler på såväl brutto- som rörelsenivå. Medan H&M kämpar för att ta sig tillbaka till tvåsiffriga rörelsemarginaler och sitt 10-procentsmål så ligger RVRC runt 23 procent under det här säsongsmässigt starka kvartalet och därmed över sitt 20-procentsmål. Ett mål som sänktes från 25 procent förra våren.
Hur tillväxten och marginalerna såg ut i senaste kvartalet, samt några andra nyckeltal, framgår av tabellen nedan.
H&M | RVRC | |
Tillväxt (lokal valuta) | 3% | 11% |
Bruttomarginal | 54,6% | 70,3% |
Rörelsemarginal | 7,4% | 22,9% |
Tillväxtmål | >10% | 20% |
Rörelsemarginalmål | >10% | 20% |
Antal butiker | 4253 | 0 |
P/e-tal (senaste 12 mån) | 21 | 17 |
Fotnot: Avser perioden sep-nov för H&M och okt-dec för RVRC |
Ett rea-kvartal väntar för H&M
H&M bjöd i sin rapport också på några viktiga besked kring det innevarande kvartalet (dec-feb). Dels att försäljningen i lokala valutor har stigit med 4 procent, dels att de externa effekterna blir mer negativa än i fjärde kvartalet. Ovanpå det ökar kostnaderna för prisnedsättningar jämfört med samma kvartal i fjol. Besked som inte gick hem på börsen idag, och som inte talar för en snabb återgång till något av bolagets 10-procentsmål.
RVRC å sin sida fick ett varmt mottagande och det är lätt att förstå. Vinsten ökar med 10 procent, bolaget pekar på ett förbättrat konsumentklimat i Sverige, viss försäljningsökning i januari och att man har fått en kanonstart på sin inbrytning i alpinsegmentet. Att mogna Norden fortsätter växa, med 9 procent, i en uppenbart trög marknad visar att kunderna är lojala. Parallellt ökar den stora DACH-regionen med 15 procent vilket är lovande.
Både RVRC och H&M är försiktiga när det kommer till balansräkningen och har nettokassor och återköpsambitioner. Men värderingsmässigt är förhållandet lite skevt i mina ögon.
Sett till de senaste 12 månadernas vinst per aktie och kurserna vid lunchtid på torsdagen handlas RVRC nu till ett p/e-tal på 17 och H&M ligger på 21. Visst finns det risker med att vara mindre och mer nischad som RVRC är, men fördelarna är också uppenbara och tror man på fortsatt hög tillväxt med 20-procentiga marginaler så är RVRC-aktien det självklara förstavalet även framöver i den här matchen.
Storägare med olika agendor
En viktig skillnad att ha i bakhuvudet på kort sikt är dock att storägarna kan komma att agera helt annorlunda när möjligheten att handla i aktien öppnar sig igen efter rapporterna.
Familjen Persson lär sin vana trogen kliva in på köpsidan och öka sitt innehav i H&M, medan RVRC:s båda storägare Altor och paret Nyrensten mycket väl kan utnyttja kursuppgången till att lätta på sina innehav ännu en gång.
