Lönsamhetslyft för Karnov
Informationstjänsteföretaget Karnov, verksamt inom bland annat juridik, redovisar ett justerat ebita-resultat på 172 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2025 (143).
Nettoomsättningen ökade något till 654 miljoner kronor (648). Den organiska tillväxten var 3,9 procent (2,4).
Den justerade ebita-marginalen steg till 26,3 procent (22,1).
"Den ökade lönsamheten är till följd av skalfördelar från ökad försäljning samt positiva synergieffekter från de två initiativen. Den större andelen onlineförsäljning bidrar dessutom löpande positivt vilket även effekten av den avyttrade utbildningsverksamheten gör", uppger Karnov i delårsrapporten.
Rörelseresultatet steg till 88,7 miljoner kronor (23,1). I utfallet ingår jämförelsestörande poster om 28 miljoner kronor (63) hänförliga till omstruktureringskostnader i Region Syd och den avyttrade utbildningsverksamheten i Spanien.
Resultat efter skatt landade på 43,4 miljoner kronor (-12,3). Resultatet per aktie lyfte till 0:40 kronor (-0:11).
"Våra åtgärder har gett önskat resultat i Region Syd och lönsamheten ökade markant i kvartalet. Försäljningen av våra AI-tjänster fortsatte med goda resultat och en hög kundnöjdhet. Under kvartalet lanserade vi vår AI-tjänst för kommunala handläggare. Vi förbereder för lansering av vår AI-tjänst Kaila i Region Syd under det första halvåret 2026", uppger Karnovs vd Pontus Bodelsson i delårsrapporten.