Lyxbolaget faller: ”Oroande nedgång”

LVMH missade förväntningarna i sin Q3-rapport och aktien faller.
Den är nu ned nästan 20 procent sedan årsskiftet.
– Det är framför allt nedgången i dryckessegmentet och "Fashion & Leather" som oroar, säger Aktiespararnas analytiker Cristofer Andersson.

Bernard Arnault är vd för LVMH och en av världens rikaste personer. Foto: TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det franska lyxbolaget LVMH frälste inte marknaden med sin Q3-rapport under tisdagseftermiddagen. Intäkterna landade på 19,1 miljarder euro för det tredje kvartalet, vilket var en minskning med tre procent.

"Under tredje kvartalet berodde den mindre nedgången i intäkter främst på en lägre tillväxt i Japan, vilket i huvudsak orsakades av den starkare yenen", uppger bolaget.

Svagare konsument i Kina

Affärsområdet Wines & Spirits såg en intäktsminskning på sju procent i det tredje kvartalet och Fashion & Leather Goods minskade med fem procent.

– Segmentet Fashion & Leather Goods har tidigare hållit emot bra, men nu ser man alltså en ganska stor nedgång. Det är oroande för LVMH eftersom det är framförallt där som man haft sin pricing power, säger Cristofer Andersson och fortsätter:

– Nedgången beror framför allt beror på en avvaktande konsument i Kina.

Kina och Asien är oerhört viktiga marknader för lyxbolagen och det är där som den stora tillväxten har funnits genom åren. Många hoppas att stimulanserna som nu presenteras i Kina ska få fart på ekonomin och köpkraften igen, men Cristofer Andersson ställer sig tveksam till om det kommer räcka.

– Marknaden sätter sitt hopp till detta. Men jag tror inte det är tillräckligt. Min gissning är att försäljningssiffrorna i Kina och Japan blir tuffare för lyxbolagen de kommande kvartalen.

– Skulle det dock bli fler och ökade stimulanser, vilket regeringen i Kina har flaggat för, kan det räcka för en återgång. Dock måste man vara inställd på att allt har en laggande effekt.

Högre bolagsskatt

Förutom sviktande försäljningssiffror så lär LVMH också få betala en mycket högre bolagsskatt i Frankrike, för att stävja landets budgetunderskott. Skatten föreslås öka från 4,5 procent till tio procent.

– Detta motsvarar cirka 800 miljoner euro, så det är klart att det kommer att ta på marginalen, säger Andersson.

Kina har också bestämt sig för att införa högre tullar på alkoholhaltiga drycker, vilket slår mot LVMH:s segment Wine & Spirits.

– Lägg där till den högre bolagsskatten, en svagare kinesisk konsument och en starkare yen som kan påverka försäljningen i Japan. Det är en mindre välsmakande cocktail som vi har framför oss.

Men samtidigt är LVMH en jätte som brukar klara av att leverera trots dystrare tider.

– Svaga bolag blir svagare, starka bolag tappar, men inte lika mycket. De vinner marknadsandelar och jag tror att LVMH kommer att vinna fler sådana under denna krävande period. Framför allt från Kering, som har mycket interna utmaningar, framför allt med huset Gucci.

När det kommer till värderingen så börjar det se billigt ut, i alla fall om man jämför med historiska vinster.

– Är du långsiktig och tror att vinsterna kommer tillbaka till samma nivåer så är aktien billig.

Under eftermiddagen var aktien ned minus fyra procent.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;