Mållöst Volvo är inget att gråta över
Att höja eller inte höja. Det blev inget uppskruvat marginalmål från AB Volvo när bolaget höll kapitalmarknadsdag i Virginia i USA på torsdagen, men det är inget att hänga läpp över.
Efter att ha legat på eller över sitt eget rörelsemarginalmål under en längre tid har det börjat byggas upp förväntningar på att Volvo ska våga spänna bågen lite hårdare. Och då är en kapitalmarknadsdag där analytiker, förvaltare och finansmedia är samlade ett ypperligt tillfälle.
Nu blev det inte så utan Volvos mål ligger kvar på 10-procentsnivån. En marginalnivå som man med råge överträffade i senaste rapporten då den kom in på 12 procent, vilket ändå var klart lägre än de drygt 14 procent som bolaget nådde samma kvartal i fjol. Men då är också 2024 något av ett mellanår för Volvo. Ett år där volymerna och intäkterna faller och där en mer normaliserad marknad riskerar att sätta press på priserna.
En målhöjning hade visserligen varit en tydlig markering från Volvos sida om att ribban nu är högre och att bolaget räknar med att hålla sig kvar på högre lönsamhetsnivåer, trots tunga investeringar i nya produktionsanläggningar och i omställningen till fossilfria fordon. Den uteblivna höjningen ska samtidigt inte överdrivas – analytiker och investerare som följer bolaget utgår ifrån att Volvo är försiktiga i överkant och räknar redan med stabila marginaler i intervallet 12-13 procent kommande år.
Siktar på att ta en fjärdedel av Nordamerika
Det stora temat för kapitalmarknadsdagen var annars, fullt naturligt, att visa upp vilka styrkor och vilka möjligheter man har i Nordamerika. En marknad där vd Martin Lundstedt ser stor potential att köra snabbare än konkurrenterna.
Med utgångspunkt i massiva investeringar i både tillverkning, återförsäljar- och servicenätverk, samt den helt nya VNL-lastbilen på väg ut på USA:s vägar siktar Volvo på att knapra marknadsandelar i Nordamerika. Målet för Volvo-varumärket som man avslöjade på torsdagen är att gå från nuvarande nivå strax under 11 procent till 15 procent.
För dotterbolaget Mack är siktet inställt på 10 procent mot nuvarande dryga 6 procent. Totalt skulle alltså Volvokoncernen ta 25 procent av marknaden i Nordamerika om målen infrias. Tidsmässigt är siktet inställt på att vara där 2030.
Det går med andra ord inte över en natt men med tanke på att den förväntade totalmarknaden för tunga lastbilar nästa år väntas bli nästan oförändrad på 300 000 lastbilar i Nordamerika, mot prognosen om 290 000 i år, skulle lite extra tillväxt från ökade marknadsandelar redan under 2025 vara ett välkommet inslag.
Totalt sett är det svårt att se att bilden av Volvo kommer att förändras på något övergripande sätt av torsdagens kapitalmarknadsdag. Slutsatsen i EFN Finansmagasinets senaste Volvoanalys kvarstår: Kvalitén syns inte tillräckligt i kursen.