Så ska Volvo ta marknadsandelar i USA
AB Volvo ska öka marknadsandelen i USA till 25 procent, från nuvarande 15 procent. Det säger Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, till EFN i samband med bolagets kapitalmarknadsdag i orten Dublin i USA.
Idag har AB Volvo 15 procent av den amerikanska lastbilsmarknaden, fördelat på 9 procent för Volvo och drygt 6 procent för helägda Mack Trucks. Men nu är ambitionen att ta fler marknadsandelar – och det rejält. Framåt 2030 ska koncernens marknadsandel vara 25 procent.
– Det kommer inte att vara någon quickfix, men nu har vi alla parametrar på plats. Vi ska ta det i steg för steg. Potentialen är betydande, kunderna vill ha lösningarna och vi har investerat i det, säger Martin Lundstedt.
Se inslaget där Martin Lundstedt bland annat även talar om bolagets stora kassa, aktieutdelningstrender, decentralisering, kultur och hur bolaget ska arbeta annorlunda med finansieringslösningar framöver.