Malmqvist: Avtalet kommer spricka – finns flera brister
Ett handelsavtal mellan EU och USA är på plats.
Men enligt den oberoende börsanalytikern Peter Malmqvist är det dömt att spricka.
– Jag är helt övertygad om att denna överenskommelse kommer att skapa väldigt mycket problem, och det kommer periodvis att vara negativt för börserna, säger han.

Vi börjar med det positiva.
Peter Malmqvist ser det nya avtalet som ett andrum för Europas bilindustri, och han välkomnar att parterna över huvud taget lyckats nå en överenskommelse.
– Det är definitivt positivt på en punkt, och det är att Europas bilindustri slipper de höga tullar de har nu. Och det är positivt att de över huvud taget gjort någon form av överenskommelse, säger Malmqvist.
Även tullnivån på 15 procent ser han som hanterbar.
– Det är troligtvis inte särskilt kännbart ur ett vinstperspektiv. Valutakursrörelser, som när dollarn faller 15 procent, påverkar också vinsterna – men utan att orsaka någon katastrof. På samma sätt tror jag inte att tullarna leder till några dramatiska vinstfall, varken för svenska eller europeiska bolag.
”Det kommer bli en massa bråk”
Men det är också där det positiva tar slut, enligt Malmqvist.
Hans främsta invändning handlar om avtalets hållbarhet – eller snarare bristen på sådan.
– Det här kommer ju inte att hålla, eftersom det är Donald Trump i andra änden. Vi har sett gång på gång hur han glider ur överenskommelser, säger han och hänvisar till liknande situationer, bland annat med Japan nyligen.
– Det mesta troliga det kommande året är att det kommer bli en massa bråk kring vad man faktiskt har kommit överens om.
Han räknar med att uppgörelsen snarare kommer att spä på osäkerheten på marknaden.
– Inom vissa känsliga sektorer kommer han att återkomma gång på gång, det är jag ganska säker på.
Ur ett statsfinansiellt perspektiv ser han mycket liten effekt.
– En 15-procentig tull på en importandel som motsvarar 11–12 procent av BNP räcker inte för att täcka ett amerikanskt budgetunderskott på mellan 6 och 7 procent av BNP. Det förbättrar bara statsfinanserna lite i kanten och kommer inte väga upp kostnaden för nya reformförslag som det så kallade Big Beautiful Bill.
”Tullarna kommer att driva upp priserna”
Han varnar också för att inflationen i USA lär stiga när företag nu börjar prisa in de nya tullarna i sina produkter.
– Det är något alla ekonomer är överens om. Det är bara Donald Trump som inte tror att höjda importtullar kommer att ha en effekt på inflationen, säger Malmqvist och fortsätter:
– Nästa fråga är hur stor effekten blir, för att den kommer är ofrånkomligt. Hittills har företagen knappt vetat vilken fot de ska stå på, så de har låtit priserna ligga still. Men nu, när avtalet är på plats, kommer de att börja kompensera sig.
Men någon inflationschock räknar han inte med.
– Om genomsnittstullen stannar vid 15 procent så blir det inte mer än ett steg uppåt.
En annan punkt i avtalet som väcker frågor är att EU lovar att öka sin import av energiprodukter och försvarsmateriel från USA.
– När det gäller energi är det helt rimligt, eftersom EU behöver ersätta rysk gas. Men när det gäller försvar är effekten nästan försumbar. Den sektorn står för en mycket liten andel av världshandeln, och EU hade sannolikt köpt mer ändå, säger Peter Malmqvist.
