Prenumerera

Malmqvist sågar Tesla: ”Ska ner 90 procent”

Aktien har visserligen återhämtat sig en aning de senaste dagarna – men det ger inte Peter Malmqvist mycket för.
Den oberoende börsanalytikern anser att Tesla ska ner 90 procent till.
– Att tro att man kan fånga en fallande kniv är verkligen den farligaste och sämsta strategin av alla, och Tesla är en fallande kniv. Deras storhetstid är över. På alla sätt, säger han.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Peter Malmqvist förutspår att Teslas storhetstid är över – och säger att aktien ska ner 90 procent. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: Mar 15, 2025, 07:22Uppdaterad: Mar 15, 2025, 13:34
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det är skakiga tider på den amerikanska börsen. Domedagsrubrikerna avlöser varandra, och det går knappt en dag utan att någon expert eller analytiker uttrycker en åsikt om att de amerikanska techjättarna är övervärderade.

Peter Malmqvist är inget undantag.

– I grunden handlar det om att USA-börsen är övervärderad efter det här rallyt i teknologiaktier, och det är inte bara de välkända aktierna som har kommit upp utan även andra IT-aktier också, säger Malmqvist och fortsätter med att peka ut två Magnificent seven-bolag man bör hålla sina tassar ifrån.

– Apple står ut på ett negativt sätt eftersom de tappat tillväxten och är starkt beroende av taiwanesiska underleverantörer. Dessutom har Trump höjt de kinesiska tullarna med 10 procent, vilket påverkar Apple, som är mycket beroende av den kinesiska marknaden. Det är en farlig aktie, säger Malmqvist.

”En galen aktie”

Men om Apple är en farlig aktie så spelar Tesla i en helt egen division i Malmqvist ögon – och det är inte i Division 1.

– Tesla har varit en galen aktie i fem års tid. Uppgången efter Trumps valvinst var ju bara bisarr och nu är allt det borta. Och vad händer nu? Ska den bara ligga här på p/e 100? Nej, jag tror Tesla kommer att tappa 90 procent till. Om de gör det är de dubbelt så högt värderade som bilbolag normalt sett är, säger Malmqvist och fortsätter:

– Det är fallande tillväxt, det är fallande vinster, det är en huvudägare som åker omkring och gör allting för att reta upp folk, vilket innebär, som vi också sett i den senaste statistiken, att de inte köper Tesla.

Att företaget fått en techstämpel övergår hans förstånd.

– Tesla är inget techbolag. Techbolag har en extrem skalbar produkt eller tjänst som man kan spruta ut över hela världen på 24 timmar och därför kan ett sånt bolag, så länge de lyckas med sina produkter och tjänster, vara väldigt högt värderat, säger han och fortsätter:

– Tesla ska värderas som ett industribolag, säger han.

”Investerar i intellektuellt kapital”

För att underbygga det påståendet pekar Malmqvist på att alla stora biltillverkare har låga p/e-tal eftersom det är en oerhört konkurrensutsatt sektor med väldigt höga marknadsföringskostnader.

– Och ovanpå det så har du en hög produktionskostnad i förhållande till intäkterna. Teslas siffror visar att det krävs ungefär 80 procent i produktionskostnad för att få en krona i intäkt. Jämför du med Microsoft så har de ungefär 15 procent i produktionskostnad per krona, säger Malmqvist och fortsätter:

– Microsoft investerar i intellektuellt kapital och när de väl har tagit fram en produkt eller tjänst så går det på nolltid att distribuera den till hundra miljoner användare. Och det är därför jag tycker att Tesla aldrig kan värderas som ett techbolag.

När folk pratar om Tesla så brukar det ju sägas att det finns så mycket annat med det bolaget än bara bilar. Blir det inte fel att bara kalla det för ett bilföretag?

– Det är fullt riktigt. Dels så säljer de såna här carbon credits eftersom de är ett miljövänligt företag och det tjänar de en del pengar på, när jag tittade på det senast så var det ungefär 10 procent av deras vinst som kom från den typen av försäljning, och 11-12 procent kommer från att de säljer batterilagringsteknik. Så det finns en del av Tesla, kanske 20 procent av vinsten, som kommer från annat än bilförsäljning, men det är ju inte de 20 procenten som drivit börskursen uppåt till de här astronomiska värderingarna, utan det är ju bilarna.

Drar paralleller till Fingerprint

Det har pratats en del om självkörande Tesla-taxibilar och att det skulle kunna rättfärdiga den höga värderingen. Hur ser du på det?

– Jag skulle kunna tänka mig att det blir som under den gamla techbubblan år 2000, när det presenterades väldigt mycket framtidsscenarion för hur man skulle kunna använda internet. Och nu 25 år senare kan vi konstatera att det blev så – men det tog 25 år. När vi värderade bolagen till astronomiska belopp år 2000 så ville vi att det skulle hända inom 2-3 år men det tog 25 och det är det som är bubblan. Jag är inte främmande för att vi åker runt i självkörande taxibilar om 20 år, men Elon Musk säger att han ska dra igång det nu, att han ska tjäna pengar på det inom två år men det tror inte jag. 

Han avslutar samtalet med att dra några paralleller till svenska bolag.

– Det finns liknande exempel i Sverige. Om du tittar på Fingerprint så var det astronomiskt högt värderat och nu är det ingenting. Det finns en rad olika aktier inom svensk tech som luften gått ur, som Ericsson på 2000-talet som tappade 97 procent. Precis som Tesla är det bolag som blev astronomiskt mycket värda utan att någon kunde förklara varför. Nu är det på väg utför och då går det utför riktigt ordentligt alltså, då tappar man 90 procent från toppen.

Tesla
Gustav Tägtström
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reportergustav.tagtstrom@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;