Många spakar att ratta – men Jarre varnar för fotgängare
Årets Bil 2024, Renault Scenic E-Tech. har två uppenbara styrkor – men också ett antal svaga punkter.
Toppversionen, med ett batteri på 87 kWh, har en räckvidd på hela 62 mil och rullar därmed längre än en lång rad konkurrenter. Bilen har också imponerande utrymmen, med ett bagageutrymme på 545 liter – också det större än de flesta.
I Sverige kostar Scenic E-Tech i sin enklaste version (Evolution) 464 900 kr, men då är motorn svagare (170 hk), batteriet mindre (60 kWh) och räckvidden därmed sämre (43 mil). Toppversionen som vi provat, Iconic, kostar 589 900 kronor, men här hittar vi en första svaghet: bilen kan inte fås med fyrhjulsdrift, utan bara med framhjulsdrift. I den här versionen ger elmotorn en effekt på 220 hk och det hade varit hälsosamt att sprida ut drivkraften på alla fyra hjul, särskilt i svenskt vinterföre.
RENAULT SCENIC
E-TECH ICONIC
Pris: 589 900 kronor (basversionen 464 900 kr).
Förmånsvärde: från 5 306 kronor per månad.
Motor: effekt 220 hk, vridmoment 300 Nm.
Förbrukning: 16,8 kWh/mil.
Räckvidd: 62 mil.
Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.
Prestanda: 0–100 på 7,9 sekunder, toppfart 170 km/tim.
Tjänstevikt: 1 946 kilo.
Längd x bredd x höjd: 447 x 186 x 157 centimeter.
Bagageutrymme: 545 liter.
Scenic E-Tech är lättkörd, men inte särskilt inspirerande. Styrningen är i mina ögon alltför lätt i låg fart och alltför trög i högre fart. Jag förstår tanken, men mycket av känsligheten försvinner.
Bilen går hyfsat tyst, även om jag alldeles i början tyckte att den avgav ett besynnerligt ljud. Det visade sig vara ljudvarningen för fotgängare, komponerad av självaste Jean-Michel Jarre.
Själv är jag inte förtjust i utvecklingen där alla funktioner sköts via en jätteskärm på instrumentbrädan – som hos Tesla och Volvo.
Med Scenic E-Tech har Renault gått motsatt väg och försett bilen med en uppsjö av spakar och knappar. På höger sida av ratten finns växelväljaren, paddel för att öka återvinning av bromsenergin, vindrutetorkare och spak för att sköta media. På andra sidan finns blinkers, ljus och reglage för att minska bromsåtervinningen. Det är möjligt att man vänjer sig vid alla fysiska reglage, men helt igenom lyckat är det inte heller detta.
Värre är grafiken på skärmarna som är rörig och otydlig, inte minst genom mindre lyckade färgval: grönt och blått blandas, exempelvis.
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
Däremot fungerade allt, vilket mjukvaran sannerligen inte gör i alla nya bilar. Mjukvaran kan också uppdateras over-the-air (OTA) och då inte bara infotainmentsystemet, utan också motorn och batteriet.
Scenic erbjuder som många bilar röststyrning av olika funktioner. Bland annat kan det 1,65 kvadratmeter stora glastaket dimmas i fyra olika lägen. En annan fiffig detalj, som snart kommer att bli efterfrågad av många nybilsköpare, är möjligheten att med ett knapptryck stänga av olika varningssystem – och då främst hastighetsvarningen. Om ni inte visste det; kör man över gällande hastighetsgränser börjar det, enligt ett EU-krav, att plinga i ALLA nya bilar.
Scenic blev Årets Bil i Europa också 1996 – och skapade då med sin unika design en helt ny biltyp. Större familjebussar var redan vanliga, men ingen tillverkare hade gjort en variant i kompaktklassen. Nu har den trenden klingat av och nya Scenic är mer av en SUV, biltypen som helt dominerar bilmarknaden.
FÖR
+ Utrymmena
+ Räckvidden
EMOT
– Kan inte fås med fyrhjulsdrift
– Rörig instrumentering