Prenumerera

Marabou krymper chokladen – kritiken om nya priset

På onsdagen meddelade Marabou att de kommer att minska innehållet i flera av sina produkter som en följd av stigande kakaopriser. Nu möter bolaget kritik från Sveriges Konsumenter – som inte utesluter att priserna kommer att "ligga kvar".

Ellen Hagström
Ellen HagströmReporter EFN Finansmagasinet
Johanna Hållén
Sveriges Konsumenter varnar för krympflation på Marabou-produkter. Foto: EFN, TT och Pressbild
Publicerad: 23 apr. 2025, 13:32Uppdaterad: 23 apr. 2025, 13:32
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var år 2020 som begreppet krympflation kvalade in på nyordslistan. Det vill säga att innehållet minskar, medan priserna är oförändrade.

Nu varnar Sveriges Konsumenter för att det är något som kan hända med Marabou, som tidigare under onsdagen meddelade att de kommer att minska på innehållet i flera varor. Däribland de klassiska chokladkakorna och Aladdin-askarna.

Bolaget själva hänvisar till ökade priser på kakao och stigande produktionskostnader.

– Vi vet inte var priserna landar än. Däremot kan man ana att priserna kommer att ligga kvar och att det här är något som Marabou gör för att man vet att konsumenterna inte har råd att köpa förpackningar med mer innehåll, så i stället för att höja priset på prislappen så minskar man på innehållet, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Håller inte med Marabou

Som konsument kan det därför vara svårt att veta hur man ska agera för att inte bli påverkad av krympflation, påpekar Johanna Hållén. Hennes råd är att alltid titta på jämförelsepriserna för att få en bättre överblick.

Mondelez Sverige säger dock att det är i nästa led, i detaljhandeln, som priserna sätts.

"Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter", hette det i pressmeddelandet.

Johanna Hållén håller inte med.

– Det handlar också om vad företaget i fråga säljer för till handeln. Så jag håller inte riktigt med om den bilden, säger hon.

Ellen Hagström
Ellen HagströmEFN Finansmagasinet , Reporter[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;