Martin Blomgren om Telia-budet: "Visar att de menar allvar"
EFN:s analytiker Martin Blomgren beskriver Telias kvartalsrapport som "stabil" och aktien stiger på siffrorna.
Budet på Bredband2 ser han som centralt för teleoperatörens strategi om att fokusera på kärnverksamheten.
– Det visar att de menar allvar med strategin, säger han.

Telias andra kvartal var bättre än analytikerna hade förväntat sig. Resultatet överträffade förväntningarna trots att omsättningen kom in något lägre än prognos.
Samtidigt framhöll vd Patrik Hofbauer att vinsttillväxten är utmanande på den norska marknaden.
– Med effektiviseringar som materialiseras och Sverige som levererar prognostiserade framsteg, förblev vinsttillväxten nära vår plan, om än med motvind i Norge, kommenterar vd Patrik Hofbauer i vd-ordet.
EFN:s analytiker Martin Blomgren beskriver kvartalet som "stabilt".
– Att Telia kan visa en hygglig vinstökning på 6 procent trots obefintlig tillväxt är bra, och det som sticker ut mest är att Sverige går i täten för vinstökningen samt att kassaflödet är starkt – vilket man vill se i den här typen av bolag där utdelningskapaciteten är viktig.
Han fortsätter sedan:
– Det är en stabil rapport även om Tele2 kanske skruvade upp förväntningarna en del igår med sina starka siffror.
Rapporten har fått Telia-aktien att stiga med nästan 5 procent i den inledande handeln.
Blomgren om budet: "Visar att de menar allvar"
Strax före rapporten kom nyheten om att Telia lagt bud på Bredband2, vars styrelse enhälligt rekommenderat aktieägarna att acceptera budet – som uppgår till ett totalt värde på 3,1 miljarder kronor.
Med budet vill Telia stärka sin position på bredbandsmarknaden.
– Bredband2-teamet har gjort ett fantastiskt arbete med att bygga ett pålitligt varumärke som sticker ut som ett attraktivt och prisvärt alternativ, vilket skulle komplettera Telias etablerade premiumprodukter och göra det möjligt för oss att nå en ännu större och mer diversifierad kundbas, sa Patrik Hofbauer om köpet.
Enligt Martin Blomgren är köpet ingen stor affär.
– Med Teliamått är köpet av Bredband2 inte någon jätteaffär men det visar att de menar allvar med strategin att fokusera på kärnverksamheten, och kan ses i ljuset av att försäljningen av Tv-och-media-delen gick igenom för bara några veckor sedan.
Det var i februari som det stod klart att Telia säljer sin tv- och mediaverksamhet – inklusive varumärkena TV4 och MTV – till Schibsted.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
