Martin Blomgren: Räkna inte med omedelbar medvind
Friluftsbolaget Thule ska växla upp sin organiska tillväxt, satsa hårt på vinnarprodukter och samtidigt klättra mot sitt ambitiösa lönsamhetsmål. Det var några besked på torsdagens kapitalmarknadsdag, men någon omedelbar medvind ska man inte räkna med för aktien.

Nu höjer vi ambitionsnivån. Det meddelade Thulechefen Mattias Ankarberg redan igår kväll i ett pressmeddelande med uppdaterade finansiella mål, som bland annat stipulerar en organisk tillväxt på 7 procent per år. Om det verkligen är en höjning går att diskutera.
Jämfört med den historiska utvecklingen, som är den referens Ankarberg väljer, så är det förvisso ett steg uppåt eftersom snittet de senaste tio åren har legat på 5 procent. Men jämfört med det gamla målet om att nå 20 miljarder kronor i omsättning år 2030 blir bilden lite annorlunda.
Det gamla målet, som inte var begränsat till organisk tillväxt, skulle nämligen innebära en dubblad omsättning på fem år vilket motsvarar ungefär 15 procents årlig tillväxt från nuvarande nivå. Ett mål som dock sattes under pandemins gladaste outdoor-dagar och att Thule har jobbat i motvind med svag tillväxt under ett par år har inte undgått någon på aktiemarknaden – kursen är ned omkring 30 procent i år.
Naturligt med ett omtag
Ett omtag på målet var därför både väntat och naturligt. Och 7 procent utan draghjälp av förvärv vore inte fy skam. En tillväxt som enligt Mattias Ankarberg till stor del ska drivas på av bolagets befintliga och nya ”Champions” – produktkategorier som takräcken, takboxar, cykelhållare och nischade mobilhållare – där Thule har en global tätposition, investerar mycket i innovation och kan stärka avståndet till konkurrenterna ytterligare.
Utan lite hjälp av en piggare konsument och återförsäljare som slutar dra ned sina lager blir det samtidigt svårt att infria 7-procentsmålet, vilket Ankarberg resonerade kring under kapitalmarknadsdagen. Att den här gratishjälpen kommer redan det kommande året såg han som tveksamt, kanske inom två år men mer rimligt att sikta på är därför ”midterm”, definierat som 2-4 år framåt.
Vad gäller lönsamheten så kvarstår marginalmålet på 20 procent, vilket visar att bolaget tänker fortsätta hålla till i den högre kvalitetsklassen.
Thules uppdaterade långsiktiga finansiella mål:
* Årlig organisk tillväxt med 7 procent eller högre. Tidigare mål: omsättning på 20 miljarder kronor år 2030.
* EBIT-marginal på 20 procent. (Oförändrat)
* Utdelning motsvarande minst 75 procent av nettovinsten. (Oförändrat)
Dyr eller billig aktie?
Sett till förväntningarna på börsen och bland branschanalytikerna som följer Thule så är det bara att konstatera att en måluppfyllelse med all säkerhet skulle bli en positiv katalysator för aktien. Det här året kommer all tillväxt från förvärv och sen ligger förväntningarna snarare på 5 procents tillväxt än 7 procent, med en rörelsemarginal kring 18 procent.
Problemet för den som vill investera idag, precis som tidigare i år, är att även om Thule gör väldigt mycket rätt och även om man över tid kan styra sitt eget öde i de nischer man är dominanta så tycks den generella vändningen fortsatt ligga minst några kvartal bort.
Med en värdering där p/e-talet för nästa år ligger kring 19 och ev/ebit på 15 är bolaget inte dyrt för den som tänker i Thules 2-4 års perspektiv, men å andra sidan inte särskilt billigt för den som jagar kortsiktiga fynd.
Vila på hanen, blir stalltipset.
Följ taggar
